29 oktober 2006

geldwolven


Het babyboekje spiegelt een onrealistische en materialistische droomwereld voor.

Zes jaar is onze kleinste dochter. Toch vindt Delta LLoyd, aldus hun gepersonaliseerde zending, dat wij nu eindelijk eens aan haar 'mooie toekomst' moeten denken. En die mooie toekomst betekent volgens die firma een goed gespijsde spaarrekening voor wanneer "uw kinderen op hun eigen benen te komen staan". In bijlage van hun voorstel zit een babyprentenboekje waaruit moet blijken wat dan die 'mooie toekomst' concreet zou kunnen betekenen: een jacht, kaviaar, een jacuzzi, een limousine, de golfclub, champagne en zelfs een eigen privéjet.

Deze visie staat haaks op het wereldbeeld dat wij aan onze kinderen willen meegeven. Ze zullen dan ook kunnen fluiten achter ons geld. Geen rotte frank zal er worden gestort. En wij zijn niet de enigen die daar zo over denken. Heel wat mensen zijn niet opgezet met deze reclamecampagne precies omdat ze een onhaalbare en onwenselijke toekomst aan onze jonge kinderen voorspiegelt. Ook de franstalige gezinsbond is er niet over te spreken.

Onze eigen Gezinsbond daarentegen heeft deze week in haar ledenmagazine de betrokken reclamecampagne gewoon opgenomen. Niet erg verstandig. Zijn dat de dromen voor onze kinderen?

update 30/10/06: ondertussen is dit item écht nieuws.

2 opmerkingen:

  1. Ik word gewoon gek van die banken, ik sta op het punt mijn rekening bij Fortis op te zeggen. Al een half jaar zenden ze me minstens eenmaal maandelijk een persoonlijke brief om me toch maar aan te moedigen een (dure) kredietlijn tot 3000 Euro op te nemen.
    Ik heb verdorie genoeg geld en heb geen nood aan schulden, maar ik kan me voorstellen dat vele minder kapitaalkrachtigen gretig gebruik maken van zo'n "aanlokkelijk" aanbod om onmiddellijk 3000 Euro ter beschikking te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. binnenkort gaan ze special headphones voor de buik van de zwangere vrouw introduceren om de foetus te brainwashen...

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.