4 januari 2024

Naar Kalmthout op eindejaarsdag.

De laatste dag van vorig jaar bezochten we nog eens het prachtige arboretum van Kalmthout en de bijhorende plantenshop. Kalmthout is zo'n 80 km van onze deur dus dat maakt dat we toch zo'n 160 km op onze teller hadden maar dat hebben we er voor over. Normaliter gaan we enkele weken later maar dit had het voordeel dat we nu de allervroegste toverhazelaars in bloei zagen. Het was er bijzonder rustig, ik denk dat er zo'n 10 medebezoekers in het park rondliepen. Na de rustige en gelukkig droge wandeling, neusde ik rond in het plantencentrum waar ze naast toverhazelaars nog heel wat andere botanische bijzonderheden te koop aanbieden.

Hamamelis x intermedia "Hillier's Clone"

Voor aanplant in de eigen tuin vond ik er de Ribes speciosa, de Hamamelis "Twilight" (ter vervanging van ter ziele gegaan exemplaar) en de rode Hamamelis "Foxy Lady". Ik moet er ergens speciaal plaats voor maken maar weet nog wel een hoekje waar dat kan. De "Harry", waarvan ik wel wat onder de indruk was tijdens het rondlopen, kon ik er helaas niet op de kop tikken. Een variëteit om in de gaten te houden!

Morgen (5 januari) starten de Hamamelisfeesten waarop dit jaar de "Jelena" en "Sister Jelena" extra aandacht gaan krijgen. Zoals je vermoedelijk wel weet, refererend naar Jelena de Belder, de tuindame die de toverhazelaars op een hoger niveau tilde.

Hier vind je een verslag (met veel foto's) van ons bezoek in 2022.


Jelena de Belder, foto: Arboretum Kalmthout (Sapstroom)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.