21 januari 2024

Huismusvrouwtje

 


Het begin van de dag. Eerst geef ik onze hond eten, dan zorg ik dat de voedersilo voor de vogeltjes weer gevuld is en tot slot maak ik voor mezelf enkele boterhammen en laat ik het Senseo-apparaat wat verse koffie lopen in een veel te grote mok. Soms zet ik me neer om de krant te lezen maar vandaag (zondag) blijft de brievenbus leeg. Dan kijk ik, staande aan de pompbak, naar de komst van de vogels naar de voedersilo, zo'n 2 à 3 meter van ons keukenvenster. We zitten er bijna bovenop. 

Vandaag zat er eens een heggemus op de grond. Tussen de berg lege zonnepitomhulsels was hij bijna niet te vinden, zo goed gecamoufleerd. De kolonie huismussen is als eerste in de weer. Wat zijn we blij met deze groep! De vrouwtjes van de huismus zijn voor de huisgenoten moeilijk te onderscheiden van de vrouwtjes van de vink. Zo leren ze goed te kijken, evenals bij de keep en het mannetje van de vink.

 Door vaak aan de pompbak te staan, zijn die twijfels intussen verleden tijd. Waarover ik wél nog veel te leren heb, zijn de watervogels, de kleine zangvogels -zoals de karekiet en de rietzanger- en de roofvogels. Maar dat komt... ik heb nu tijd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.