22 januari 2024

Herdenking

Morgen is het 50 jaar geleden dat in het college van Heusden (waar mijn echtgenote nu werkt) brand uitbrak in de slaapzalen van het internaat. 23 jongens overleefden de brand niet. Eén van hen was een buurjongen van ons: Roland, de zoon van 'Sus', onze kolenboer en uitbater van een klein benzinestation. Zelf zat ik in het zesde leerjaar bij meester André Massy toen het nieuws bekend werd. We hebben er in de klas over verteld, we zaten er allemaal verslagen bij. Een dieptreurig moment dat ik nooit vergeet. Roland ligt begraven op het oude kerkhof van Tessenderlo. Bij één van mijn fietstochten hield ik er even halt.

Het graf van onze buurjongen.
Eén van de 23 slachtoffers van de collegebrand van 23.1.1974.




2 opmerkingen:

  1. Goed dat je daar nog eens aandacht aan geeft want dat heeft wellicht velen geraakt .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alleen daarom loop ik af en toe eens graag over het kerkhof hier. Je ziet graven van mensen, jong en oud, en het roept herinneringen op. Jammer dat recent hier het "oude" kerkhof dat aanpalend aan de kerk lag verdwenen is. Volledig opgekuist om er een stiltepark van te maken. De namen van de mensen die er lagen komen op een gedenksteen en de overblijfselen komen samen te liggen in een knekelgraf. Ik heb 20 jaar geleden 6 jaar in het ziekenhuis van Heusden gewerkt. Ik herinner me dat ik er toen een artikeltje van de collegebrand op de interne "Tele-krant" geplaatst heb.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.