10 februari 2005

menselijke waardigheid.


De paus, de topman van de katholieke kerk, leeft nog. Toch op het moment dat ik dit typ. Er was heel wat te doen over zijn jongste optreden. Sprak hijzelf of was een cassetterecorder de interim-vervanger van Jezus Christus? Het is in ieder geval een onweerlegbaar feit dat Johannus Paulus nummero 2 er ernstig aan toe is. Dat is hij al heel lang en in die mate dat ik me afvraag of zijn entourage niet inziet dat bij zijn publieke optredens de menselijke waardigheid compleet zoek is. Een mens die zo ziek is en zo moeizaam ademt en spreekt die laat je niet opdraven voor een massaspektakel of een tv-optreden. Paus of niet, erg zieke mensen die laat je rusten, die verpleeg je en die laat je in waardigheid sterven. En het is echt niet nodig deze vrome Pool te misbruiken om aan te tonen dat de Kerk tegen euthanasie is. Dat weten we wel.

Op VRT-nieuwsnet peilde men bij de websitebezoekers in hoeverre zij vinden dat de paus nog in staat is de katholieke kerk te leiden. 12% (893 mensen) vindt van wel, 88% (6568 mensen) vindt van niet.

Een andere vraag die leeft bij gelovigen en niet-gelovigen is wie deze paus zal opvolgen wanneer hij zijn laatste adem aan God heeft toevertrouwd. Danneels wordt genoemd maar door waarnemers te progressief bevonden om een kans te maken. Danneels zelf, die zou maar al te graag de wijnkelders van het Vaticaan 'verkennen'. Daar ben ik zeker van. Nu, mij maakt het allemaal niet uit. Ik moei mij niet met andermans verenigingen maar ik zou wel willen dat het iemand is die met zijn twee voeten op de aarde staat en alle dogma's overboord gooit. Voorbehoedsmiddelen bvb. moeten! Punt aan de lijn.

Maar mijn ultieme wens is eigenlijk dat de kerk -en alle andere godsdiensten- ophouden met te beweren dat zij plaatsvervangers zijn van God en in dienst staan van deze God. Of dat de mensen geschapen zijn naar het beeld van God. Moest er al ergens een oerkracht bestaan die alles rondom ons heeft gecreëerd, waarom zou die in 'godsnaam' bijzondere interesse hebben in één van de miljarden sterren en planeten die er bestaan? En waar zou hij de tijd en goesting vandaan halen om iedere individuele mens die zich op die planeet voortbeweegt in zijn doen en laten te volgen? Is dit niet hoogheidswaanzin ten top gedreven dat wij, de geëvolueerde apen, zo'n uitzonderlijke belangstelling verdienen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.