18 februari 2005

Eerbetoon aan Hundertwasser.



Miljoenen mensen zijn weg van de bouwwerken van de Catalaans modernist Antoni Gaudi. Ik ook. Maar nog meer hou ik van de gebouwen van de Oostenrijker Hundertwasser. Friederich Hundertwasser was naast een begenadigd schilder ook 'architectuurdokter' zoals hij het zelf noemde. Steriele, monotone en ziekmakende gebouwen vormde hij om tot kleurrijke woningen waar het aangenaam is om te wonen. En waar plaats is voor groen: zijn daktuinen en zijn boomhuurders (ook bomen kunnen een kamer huren en hun bladeren komen dan piepen uit de ramen!) zorgen ervoor dat midden een stad groene longen gecreëerd worden. Naast herbouwingen heeft Hundertwasser ook een aantal nieuwbouwprojecten op zijn naam staan.

Hundertwasser had een hekel aan de overheersende rechte lijn in de moderne bouwkunst. Daarom bouwt hij onregelmaat in in zijn bouwconcepten: ongelijke ramen, geen platte maar hobbelende vloeren, rechte steunpilaren kleedt hij aan met mozaiek, grijze muren herverft hij tot een gevarieerd kleurenpalet. Kortom hij brengt leven in de brouwerij. Alhoewel hij een heel eigen stijl heeft zie je toch beïnvloeding door Gaudi en Jugendstil. Bij mijn weten is Hundertwasser wel de eerste geweest die het verband tussen bouwstijl en gezondheid/welbevinden in de gaten had.

Beelden zeggen veel meer dan woorden. Op het internet kun je veel foto's en filmpjes vinden waarop je van Hunderwassers creaties kan genieten. Enkele bekende sites zijn: de weblog van Rogier van den Berg, de site van het omgebouwde treinstation in Uelzen, het 'welness-hotel' in Blumau (veel filmpkes), het Hundertwasserhuis in Wenen en de Waldspirale in Darmstadt (D.) Ik vind het gewoonweg prachtig wat hij gerealiseerd heeft. Vanaf mijn eerste blik op één van zijn bouwwerken wist ik... 'dit is een soulmate'!

Op zaterdag 20 januari is Hundertwasser precies 5 jaar dood. Hij stierf op 71 jarige leeftijd aan boord van zijn boot, de Queen Elizabeth II ter hoogte van Nieuw-Zeeland. Wat Zappa voor mij in de muziek betekent, betekent Hundertwasser voor mij in de architectuur. Originaliteit, doordacht, kleurrijk en vooral bijzonder in de betekenis van afwijkend van de norm. Als een boom die uit het asfalt kruipt.

Ik ben alvast een fan voor 't leven. En wat mij betreft zou het verplichte kost moeten zijn voor alle architecten. Wat meer Hundertwasser zou de ruimtelijke ordening in Vlaanderen héééél goed doen. Gedaan met de vergrote duivenkoten voor de mens, gedaan met de kopie van de kopie van de kopie... Geef de mens eens wat kleur, een huis met karakter. Geef hem terug voeling met de natuur en hij zal van zichzelf wel wat vrolijker worden. Dat alle woningen van Hundertwasser steeds in een mum van tijd verhuurd zijn (de vraag overtreft het aanbod en is ook veel groter dan de vraag op de ordinaire woonmarkt), bewijst dat Hundertwasser goed wist wat hij deed.

Voor de liefhebber: bij de Slegte ligt een prachtig architectuurboek van Hundertwasser te koop. Het dateert wel nog van voor zijn dood en bevat niet de meest recente gebouwen maar het is meer dan de moeite waard.