26 februari 2005

kwissen.

Deze avond ga ik nog eens kwissen - ja, 'kwissen' staat wel degelijk in de Dikke van Dale alhoewel het zelfstandig naamwoord quiz/quizzen is-. Ik doe dat zo'n 4 of 5 keer per jaar. We zijn dus echte gelegenheidskwissers en maken zeker geen deel uit van één of ander quizcircuit. Steekkaarten bijhouden en blokken is niet aan ons besteed.

Normaal doe ik mee met 'de Klimmers'. Een ploegske dat bijeengeroepen wordt door mijn schoonbroer. Vandaag doe ik mee met een eenmalig familieploegske om een buurtschool te spekken. Mijn 'specialiteiten' zijn politiek, fauna en flora, fotoronde en de puzzelronde. Geschiedenis daarentegen (keizer karel, filip de stoute, koningshuizen,...) is mijn groot zwart gat evenals sport.

Het is de eerste maal dat we met deze ploeg gaan aantreden en ik ben dan ook benieuwd naar de uitslag. Het percentage van de Klimmers is ongeveer 75% tot 85 % -wat behoorlijk is- maar vaak eindig je hiermee toch maar op de 20ste stek. Het hangt er van af of de échte quizploegen aanwezig zijn of niet. Sommigen halen 97-98% wat dus niet meer normaal is tenzij er grondig gestudeerd wordt, wat dan ook gebeurt. Zouden zij in hun humaniora een trauma hebben opgelopen en willen zij dit nu via de quizzen compenseren? Want voor de prijzen moet je het niet doen: fruitschotels, paraplu's, balpennen, net verstreken zakagenda's, sponsormateriaal van verzekeringsagenten,... erg waardevolle spullen dus.

Er wordt zelfs gespiekt, dat heb ik zelf vastgesteld. Voor sommigen zijn quizzen dus een soort herkansingsexamens. Ik vraag me af wat er gebeurt als er iemand over zijn thema een vraag niet juist kan beantwoorden. Moet hij dan de drank betalen of mag hij volgende keer niet meedoen?

Voor mij is het gewoon een plezante avond maar dit neemt niet weg dat je toch zoveel mogelijk juiste antwoorden wilt geven. Het deed me bvb. toch iets wanneer ik bij een rudimentaire beschrijving van een vlinder toch 'gehakkelde aurelia' als juist antwoord opschreef of 'liriodendron tulipifera' voor de exacte wetenschappelijke naam voor tulpenboom. Er zit ook een beetje ijdelheid in mij... maar bij wie niet?

1 opmerking:

  1. Whoehaha, geweldige proza toch wel.

    Maar aub, niet elke gepassioneerde quizzer hoeft een freak te zijn eh, er zijn ook nog mensen die gewoon graag quizzen en zich te pletter amuseren op een quiz.

    Wij quizzen elk weekend, en ja, dan scoren wij soms al eens verdacht veel. MAar een stuk daarvan komt ook doordat quizopstellers allemaal uit dezelfde bronnen durven putten.

    Heb ooit onze eigenste puzzelronde op een andere quiz gekregen. Nieuw record neergezet die avond. 20 puzzels opgelost in welgeteld 1.5 minuten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.