12 februari 2005

Lumumba


Gisteravond was het weeral een zalige tijd op Canvas. Waarvoor dank! Michiel van 'het Bourgondisch complot' ontving vandaag 'Vlaanderens grappigste vrouw' Frieda Van Wijck. Frieda knipte Michiels 'fluitjesharen' wat bij en ze bleek dat goed te kennen. "Moest ik ooit een kapsalon begonnen zijn, had ik zeker een goed draaiende zaak" wist Frieda. Naast Frieda had Michiel ook een klassebak klassieke muzikant uitgenodigd, met name de beroemde cellist Bruno Cocset. Hij speelde voor het duo de cellosuites van Bach (prelude). Deze muziek wil ik zelf nu al jaren kopen maar het is er nog nooit van gekomen. Snel verandering in brengen!

Iets na elven draaide Canvas Lumumba de film van Raoul Peck naar de roman van Pascal Bonitzer (2000). Lumumba was de eerste democratisch verkozen 'eerste minister' van Congo maar werd op 35 jarige leeftijd vermoord samen met zijn kameraden Mpolo and Okito (januari 1961). Hierna brak het tijdperk van Mobutu aan. De overeenkomsten met de gebeurtenissen in Chili zijn treffend. Ook daar werd de democratisch verkozen Allende (door een militaire putch) om het leven gebracht en vervangen door een dictator, m.n. Pinochet.

'Lumumba' heeft me sterk aangegrepen en de gedachte dat naast Amerika (CIA) ook België schuldig is aan deze moord, die nota bene op gruwelijke wijze werd voltrokken, stemt me bitter. Waarom heb ik hierover in mijn humaniora niks gehoord of geleerd? Waarom werd er in België voor deze liquidatie niemand veroordeeld? Waarom moeten democratisch verkozenen altijd de hielen van het Westen likken, willen ze niet omgebracht worden? ...