4 februari 2005

4 op 4

Om mijn conditie terug op peil te brengen, ga ik regelmatig met mijn hond een flinke wandeling maken. Zappa, mijn labrador, is ondertussen al 12 jaar oud. Verre wandelingen kan hij fysiek niet meer aan. Naar het einde toe van iedere uitstap moet ik daarom de snelheid afzwakken. Toch doet hij het enorm graag. Je merkt dat als je zijn halsketting neemt. Zijn staart kwispelt dan alsof het zijn eerste keer is.

Gisterennamiddag was ik enkele minuten van de deur of mijn vrouw kreeg drie mannen op bezoek. Het ijsboerke was nummer één. "Deze keer niks, want de diepvriezer zit nog behoorlijk vol." Wat later, twee onbekenden. Met een meter. Ze blijken van 'het kadaster' te zijn. A, ja... enkele weken geleden kreeg ik een officieel schrijven van deze dienst. Hierin stond dat zij op 'die dag hadden vastgesteld' dat ik een "tuinhuisje" had bijgezet. Ze vroegen me in hun brief hoe ver het stond met de werken en welke werkzaamheden ik nog moest uitvoeren.

Ik heb deze brief toen als plichtsbewuste burger beantwoord.

Op 'die dag' was er niemand thuis en kunnen zij ook niets hebben vastgesteld. Tenzij zij werken met overvliegende helikopters en luchtfoto's. Als dat het geval is -en ik sluit dit in het gekke België niet uit- raad ik onze in-hun-eigen-tuin-bruinende dames aan om hun topjes in het vervolg aan te laten. Anders gaan die van het 'kadaster' smullen van hun aangebrande foto's.

Ik heb helemaal geen 'tuinhuisje' bijgebouwd. Wel heb ik voor al onze fietsen (met o.m. een tractorke, kinderfietsje met hulpwieltjes,...) een open fietsenstalling gemaakt. In hout en mooi ingeplant tussen mijn struiken.

En op de vraag of ik nog werken uit te voeren had, antwoordde ik eerlijk: "ik moet de fietsrekken nog verankeren in de grond!". Ik wou er nog gepikeerd aan toevoegen 'en ik moet nog een nagel in de paal kloppen om mijn klak aan op te hangen'. Maar officiële diensten kunnen mee zoiets niet lachen; humor is er misschien bij binnenhuisreglement verboden.

Dus deze mannen van het kadaster stonden gisteren aan de deur. Met een meter. Ze wilden 'mijn fietsenstalling' zien. Effen controleren of ik hen niet voor de gek aan het houden was? Nu, hun bezoek bewijst in ieder geval dat hun eerste 'vaststelling' nogal uit de wellicht-reeds-overbesabbelde-duim gezogen was anders was een nieuwe vaststelling niet nodig geweest. De luchtfototheorie zou wel eens kunnen kloppen. Ze waren erg snel weg, volgens mijn vrouw. Dé hamvraag is natuurlijk of het onderdak voor onze fietsen mijn 'kadastraal inkomen' -de beruchte fictieve huurwaarde voor eigenaars- zal doen stijgen. En wat de netto-opbrengst voor de overheid is als we er het loon en de verplaatsingskosten van twee mannen met een meter van aftrekken?

Wat heben we geleerd vandaag? Zeg dus nooit meer dat de overheid niet de juiste prioriteiten legt. Een fietsenstalling van 4 op 4 moet correct op de kadastrale plannen worden opgetekend en moet correct worden verrekend in het kadastraal inkomen. Twee euro is twee euro. Goed voor luttele seconden vliegplezier met de helikopter.