26 april 2005

nieuw groen boekje op komst.

De ministers van de Nederlandse Taalunie hebben zich gisteren akkoord verklaard met de voorstellen voor de nieuwe editie van de Woordenlijst Nederlandse Taal. Ook hebben ze ingestemd met de maatregelen die de nieuwe editie zullen begeleiden. De nieuwe Woordenlijst zal vanaf 15 oktober aanstaande verschijnen en vervangt de editie uit december 1995. Al in 1994 hebben de verantwoordelijke ministers besloten dat er om de tien jaar een nieuwe actuele editie van de Woordenlijst zou verschijnen, met behoud van de officiële spellingvoorschriften.

Voor alle geïnteresseerden: de website van de Taalunie geeft prima uitleg over alle wijzigingen. De nieuwe schrijfwijzes komen aan bod (paardebloem wordt terug paardenbloem) evenals de nieuwe woorden (zoals 'achterpoortje' en 'trein-tram-busdag') en de woorden die geschrapt worden. Het aantal woorden zal afgeslankt worden van 110.000 naar zo'n 102.000 woorden door het beperken van een reeks samenstellingen. Tevens worden er zo'n 500 Surinaams-Nederlandse woorden opgenomen.

Een nieuwe woordenlijst betekent dus ook een nieuw "groen boekje". Zelf zit ik mits aanschaf van een nieuw exemplaar aan mijn vijfde editie in mijn boekenkast. Het boekje vind ik erg handig op school en ook bij het bloggen. Bij twijfel zoek ik het toch eerst eens op (gisterenavond of gisteravond bvb.). Nu vraag ik me af... zou 'bloggen' er al in staan? Ik vermoed van niet... dat wordt wachten tot 2015 ... tenzij het blogfenomeen tegen dan al onder de zoden ligt.

De nieuwe spelling gaat in op 1 augustus 2006. Voor het onderwijs betekent dit dat de nieuwe spelling moet toegepast worden bij de aanvang van het schooljaar 2006-2007 (1 september 2006).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.