17 april 2005

jongerentaal.

Iedereen kan wel eens een taalfoutje maken of een typfout niet opmerken. Daar zeur ik ook niet over. Maar ik ben wel wat bezorgd over de vele taalfouten die "jongeren" in hun mails of op hun weblogs zetten. Ik vraag me dan af of die gasten of grieten -als het moet- wél zonder fouten kunnen typen. Van leraren Nederlands weet ik dat het zonder fouten kunnen schrijven zienderogen achteruitboert. Ook in het ASO. Zo las ik deze morgen in een weblog het volgende:

"Eerst naar Villa Doria (my favorite resto van mijnen copain in Schoten/Brasschaat cfr. foto) en nadien nog wa chillen.... Over feestjes gesproken, spijt dak vanavond niet geraak int Sportpaleis voor Sensation. Zit echt wel goed ineen..."

Voor een leerling uit de eerste of tweede graad van de lagere school is dit nog acceptabel maar is het dat ook voor iemand van 38 jaar oud die bovendien in het Vlaams parlement zit? Is dit tof doen? Is dit kiezen voor jongerentaal? Is dit luiheid? ...

2 opmerkingen:

  1. Als dit geschreven is door een politieker van 38 dan is het misplaatst opportunistisch pre-electoraal gedrag. Wie schreef zoiets trouwens?

    Johan Schroeyen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Johan, ik vond het bij Jurgen Verstrepen.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.