30 april 2005

Japanse tuin.

Een bijzondere dag was het gisteren. Mijn oudste dochter werd 10 jaar en ze kreeg door samenloop van omstandigheden een erg gevarieerd dagprogramma voorgeschoteld. 's Morgens vertrokken we met haar klas naar de Japanse tuin in Hasselt. Deze tuin werd in 1992 aangelegd en geeft reeds een volwassen indruk. De tuin overtrof mijn verwachtingen want vaak wordt in folders en websites veel beloofd en weinig gegeven maar dit was in Hasselt zeker niet het geval. Mooie architectuur en een prima plantenkeuze: de onvermijdbare sierkerselaars en Japanse esdoorns maar ook prachtige viburnums, cornus florida, blauwe regen en bonsai-grove dennen.

Jammer dat het regende en dat het hoogtepunt van de kersenbloei net voorbij was. Maar dit nam niet weg dat de tuin een stevige indruk op mij heeft nagelaten. Voor plantenliefhebbers en Koi-fanaten ongetwijfeld een bezoekje waard. Als je ook de Japanse tuin- en levensfilosofie wil leren kennen, vraag je best begeleiding van een gids. Deze zal je dan onder meer vertellen dat in dergelijke tuinen NIET de planten het belangrijkste zijn maar wel de heuvels en de stenen...

bloemkornoelje in de Japanse tuin.


In de namiddag mochten Jo en Loes, die in dezelfde klas zitten, nog naar een toneelstuk in De Muze. Hier heb ik een lange babbel gehouden met de café-uitbater die nog bij mij in de Sociale School van Geel heeft gezeten. Na de school zijn we met gans het gezin gaan bowlingen voor Loes haar verjaardag. Het was de tweede keer in mijn leven dat ik het deed en het begint te vlotten. Naar het einde toe realiseerde ik toch al enkele spares en een strike. Ik moest wel de duimen leggen voor Loes al was dat grotendeels door de baanaanpassing waarbij voor de kinderen in de 'goten' een flexibele terugkaatsband was geplaatst.

De dag werd afgesloten met een klein hapje in het bowlingcentrum en het aansnijden van de verjaardagtaart die oma had gebakken. 10 jaar is ze ondertussen... (volgt een verschrikkelijke boutade) ... wat vliegt de tijd toch snel. Ik herinner me nog heel goed dat ze als klein menske van 3 kg en een beetje in het moederhuis lag. Ondertussen is het puberen reeds gestart en -wie weet- is het eerste lief in aantocht. Er wachten ons ongetwijfeld nog drukke en complexe tijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.