20 juni 2005

verschroeiende hitte.

De aanhoudende droogte wordt nu wel echt funest voor de siertuin. Ik heb het verwelken van mijn droogtegevoelige planten wat kunnen uitstellen met het water uit mijn regenput maar deze is nu volkomen leeg! Net zoals dat bij vele andere hobbyisten het geval is. Leidingwater geven aan mijn planten of gazon, dat doe ik in normale omstandigheden niet. Maar nu de soms vervloekte maar momenteel erg gewenste regen uitblijft, moet ik voor sommige wegkwijnende planten een uitzondering maken. Ik heb het in mijn leven nog niet vaak moeten doen. Nu dus wel maar met mate!

Ik reken er op dat er op het einde van deze week een hels onweder losbarst. Het zou de hele nacht moeten regenen, zonder ophouden. De natuur zal ervan genieten zoals een frisse kriek mij bekoort na een hitsige werkdag.

Heb je er overigens al eens bij stilgestaan dat de tuincentra en de bloemenwinkels ondertussen ook in de gaten hebben dat echt strenge winters in onze contreien uitblijven? En dat we langzaam afstevenen op een mediterraan klimaat? Let maar eens op hun aanbod: de vijgebomen, de palmen en zelfs de olijfbomen zijn er niet meer weg te denken. De commercie heeft vaak een erg goede neus voor dergelijke evoluties. Toch hoop ik dat ze ongelijk hebben. Want als de Spaanse zuidkust naar hier oprukt, betekent dat ook dat de Afrikaanse woestijn Portugal en Spanje zal inpalmen. Voor het Europa-in-crisis zal de hel dan echt losbarsten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.