30 juni 2005

opnieuw een nieuwe energieleverancier.



Deze week zijn we opnieuw overgestapt naar een andere energieleverancier. De vrije markt is er en we maken er gretig gebruik van. Zoals alle Limburgers zaten we eerst bij Interelectra. Automatisch werden we dan klant van Luminus die de energielevering in Limburg standaard voor zijn rekening ging nemen. Bij de eigenlijke marktvrijmaking kozen we meteen voor een alternatief, een kleine speler op de markt namelijk Watt Groen. De kleine vis Watt Groen werd alras opgekocht door de Nederlandse reus Essent waardoor we bij Essent Groen terechtkwamen.

Omdat de opzegtermijn naderde, zijn we bij de VREG de tarieven en de energieherkomst van alle bestaande spelers nog eens gaan vergelijken. Op enkele minuten tijd kom je op deze site online te weten wie je de beste prijs -met jou concrete verbruik- biedt. Ook kan je er aflezen in hoeverre de geleverde stroom van groene herkomst is. Op de website van Greenpeace kan je ook een 'rangschikking' vinden van de energieleveranciers. Op een lijstje kan je nagaan in hoeverre zij nu werkelijk 'groen' kunnen genoemd worden. Deze rangschikking is evenwel niet up to date en is op zijn minst voor discussie vatbaar.

Alles op een rijtje gezet hebben we de Hollandse multinational bedankt en kozen we voor Citypower. We tekenden een contract van 1 jaar. Een contract dat nota bene een Testaankoop-certificaat meekreeg.

Wat waren onze argumenten:
  1. Onze nieuwe leveranciers is volgens de VREG de goedkoopste. We besparen jaarlijks opnieuw 50 euro. Met onze zonneënergie meegerekend kunnen we door dit contract voor het eerst een positief saldo realiseren. Geen kosten maar opbrengst (groene stroomcertificaten meegeteld!).
  2. Citypower garandeert ons groene energie en investeert volop in Belgische hernieuwbare energiebronnen. Ecopower is de topspeler op dit vlak maar hier gelden wachttijden. De groene herkomst bij Essent was voor ons niet performant genoeg en stond niet uitdrukkelijk op onze facturatie. Té twijfelachtig.
  3. De topman van Essent verdient verschrikkelijk veel. Zo veel dat wij dit ethisch niet langer konden onderschrijven.
  4. De facturatie en de telefonische ondersteuning waren ondermaats bij Essent. Voor muziek luister ik liever naar mijn cd's! Dit probleem is maar al te goed gekend bij Essent maar er verandert weinig.
  5. Dat de algemene contractvoorwaarden door Testaankoop zijn goedgekeurd heeft ook een rol gespeeld.

Het is natuurlijk nog afwachten geblazen of Citypower onze verwachtingen inlost. We zullen zien. Ik hou wel al mijn hart vast voor de definitieve afrekening bij Essent, de slotfactuur zeg maar. Bij de overgang van Luminus naar Essent zijn we zo'n jaar lang bezig geweest met foute afrekeningen telefonisch te corrigeren. Dat hopelijk niet opnieuw ! God beware ons.

Geen opmerkingen: