13 juni 2005

leerkrachtendatabank.

Vandaag startte de VDAB met de zogenaamde leerkrachtendatabank ter vervanging van de vervangingspool. En het moet enorm druk geweest zijn voor de server en het telefoonpersoneel van de VDAB want ik hoorde lange wachtmuziekjes en ondervond aanhoudende internetproblemen. Alle (tijdelijk) werkloze leerkrachten bleken wel op hetzelfde moment hun dossier in orde te willen maken.

Ik had zelf verschillende sessies nodig om mijn persoonlijk dossier iets of wat te updaten. Ook moest ik nog een speciaal formuliertje downloaden (Van Quickenborne... waar zit ge?) om op te sturen naar het ministerie van onderwijs. Dit formuliertje moet samen met een kopie van mijn diploma van de GPB ervoor zorgen dat het ministerie aan de VDAB mijn juiste lesbevoegdheden doorspeelt. Blijkens hetgeen op het scherm verscheen, is men nog steeds niet op de hoogte van het feit dat ik in februari mijn D-cursus heb afgerond. Het leek nog juni 2004??!!

Ik ga nu enkele dagen wachten tot dat mijn 'formuliertje' door het ministerie is verwerkt en zal dan een nieuwe poging ondernemen om via mijn "dossiermanager" mijn dossier op de leerkrachtendatabank in orde te krijgen. Er zijn, volgens de minister, op dit ogenblik meer dan 10.000 werkloze leerkrachten en nog eens 30.000 met een tijdelijke opdracht. Vooraleer al deze mensen de VDAB-server met succes zijn gepasseerd en het ministerie van onderwijs er de juiste lesbevoegdheden bijgeplaatst heeft, zullen er nog heel wat weken overheen gaan. En als het dossiertje uiteindelijk dan toch in orde geraakt is, dan is het nog wachten op scholen die net jouw kwalificaties kunnen gebruiken.

Toen ik met de D-cursus begon, heette het officieel dat men nog veel leraren tekortkwam. Amper twee jaar later zit men al met een ferm overschot. Zo snel kan het keren. Ik heb het gevoel dat ik thans in een grote loterijtrommel terechtgekomen ben en enkel kan hopen op een gelukkig toeval. Of ik moet voorlezer worden in de kerk en via de pastoor of iemand van het kerkfabriek die allicht iemand kent van de inrichtende macht of het bisdom die op zijn beurt...

Neen, daar begin ik niet aan. Dan nog liever een jobke zoals Van Quickenborne. Gewoon een paraplu kopen en op een ongepast moment bij Tobback aanbellen en hopsakee... ik ben staatssecretaris. Ja, dat is eventueel nog een noodoplossing. Een hele geruststelling is dat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.