26 maart 2005

moeras.

Deze week heb ik in de tuin het drooggevallen moeras hersteld. De bedoeling van deze natte zone is om enkele typische waterplanten te laten gedijen: de moerasboterbloem, het pijlkruid en mijn favoriete moerasplant, de zwanebloem. Tegelijkertijd kunnen de vele vogels er in de zomerperiode een fris bad nemen en drinken bij extreme droogte. In het beste geval kan het moeras kikkers en salamanders aantrekken maar ik zou niet weten waar die moeten vandaan komen. Vooral de salamanders zijn zo goed als uitgestorven. Ik ben er zeker van dat in gans mijn gemeente geen enkele salamander nog in het wild voorkomt. Net zoals al de gele kwikstaarten en leeuweriken verdwenen zijn. Zelfs de haas en het konijn is een zeldzaamheid aan het worden.

Met mijn wilde tuin probeer ik een eigen kleine bijdrage te leveren om de natuur er terug bovenop te helpen. Geen vergif én geen meststoffen is al een prima begin. Veel besdragende en streekeigen struiken en bomen geven de vogels nestgelegenheid en prima voedsel. De hark en de hak hangen aan de haak: een propere tuin is meestal een dieronvriendelijke tuin. Een dikke mulchlaag en ondergroei met bodembedekkers is een veel verstandigere keuze. En voor de vlinders is er een ruime keuze aan nectarplanten maar ook een hoekje met brandnetel. Wie vlinders wil moet ook de eitjes en de rupsen graag zien. Het één vereist het andere.

Terwijl ik bij het werk aan het zweten was kon ik de huismussen, de koolmeesjes, het roodborstje, de pimpelmees en de tortelduiven naarstig zien werken aan hun nesten. Maar de eksters en de kraaien loeren mee. Als ze de kans krijgen zullen ze de eieren en de jonge vogels komen oppeuzelen en brokken ervan aan hun eigen jongen voeren. Zelfs een sperwer zag ik gisteren poolshoogte nemen bij het duivennest terwijl tegelijkertijd twee buizerds hoog in de lucht cirkeltjes draaiden. Vandaag heb ik nog de laatste vaste planten gescheurd en verplant en een nieuwe pad naar de composthoop gemaakt zodat ik de rest van het jaar vooral kan genieten van de tuin. Een wilde tuin is om van te profiteren niet om in te wroeten. Hoe ouder de tuin, hoe minder werk!

Rest me nog één droom: het aanleggen van een zwemvijver. Maar daarvoor heb ik geen grond genoeg tenzij ik mijn pruimenbomen vel. Een moeilijke keuze tenzij ik ooit centjes genoeg heb om een aanpalende weide aan te kopen. Rondom de vijver zou ik dan een boomgaard met oude appelrassen willen aanplanten en wie weet zelf cider maken. Hmmm... . Een stad zal ook wel zijn voordelen hebben maar ik ben toch blij dat IK er niet woon. Ik zou er mijn draai niet kunnen vinden. Dagelijks de tuin in, ik zou het voor geen geld willen missen.

3 opmerkingen:

  1. Allé, ook zo'n natuurliefhebber en genieter van de kleine dingen en de beestjes ;-)
    Als ik nog eens in Tsjechië ben dan zal ik eens een salamander meenenem (prachtige beestjes)...alhoewel zou dat goed doen aan het beestje om het uit zijn natuurlijk milieu weg te halen. Een doordenkertje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je me met het beestje wil helpen, maar doe het beestje die verhuis toch maar niet aan. Zal wellicht ook wettelijk verboden zijn. Zitter er dan in Tsjechië nog veel salamanders?... Mijn schoonfamilie komt uit Oekraïne, de geboorteplaats van mijn schoonmoeder was oorspronkelijk zelfs Tsjechisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In Tsjechië vind je nog veel van de ongerepte natuur terug, ja. En reptielen en amfibieën zijn er nog in overloed, doch dat neemt niet weg dat er natuurlijk beschermde soorten zijn ;-)De lynx komt dar bijvoorbeeld ook nog voor, naast wolven, vossen ect.
    En da's treffend, de mama van mijn mama komt ook uit Oekraïne... .
    Ben eigenlijk een mix van vier origines, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.