29 maart 2005

Colruyt en glas.

Alle vaste klanten van Colruyt hebben vandaag een brief ontvangen. Hierin neemt de door Testaankoop gelauwerde winkelketen het op voor de GLAZEN fles. "Dankzij de ecotaks is het prijsverschil tussen water in éénmalige verpakking en water in herbruikbare flessen tot 47% opgelopen". "Door uw Spa-water in bak met statiegeld te kopen, bespaart u liefst 100 euro per jaar".

Colruyt heeft bovendien beslist om in elke winkel een ruimere keuze water in glazen verpakking aan te bieden. Alle klanten krijgen daar bovenop nog vijf kortingsbons aangeboden. Met deze actie "willen we voor u de overstap naar goedkoper water een flink stuk makkelijker maken".

Kijk: alhoewel kraantjeswater nog steeds hét beste alternatief is én blijft, wil ik dit initiatief graag in het zonlicht zetten. Ik waardeer in deze case vooral dat de winkelketen zélf het initiatief neemt om de glazen herbruikbare fles te promoten. Door al haar klanten eraan te herinneren dat water in glas een pak goedkoper is dan hetzelfde water in plastiek neemt ze de sensibiliserende taak over die doorgaans bij de overheid ligt. Dit is wat anders dan dat eeuwigdurend gezeur over de 'nefaste' ecotax, het 'wachten op de Europese regelgeving' en de zogenaamde 'groene betutteling'.

Op zo'n momenten ben ik blij bij Colruyt klant te zijn. Trouwens Colruyt is wel vaker een toonaangevende voorloper: denk maar aan de vermindering van hun verpakkingsafval, de concrete toepassing van windenergie, de opening van de Bio-planets en de installatie van een dodehoekspiegel op al de vrachtwagens. En dan toch nog de beste koop (cfr. Test-aankoop) zijn?! Bovendien zijn de winstcijfers van Colruyt (evenals de aandelenkoers) bij de beste van het land. Investeren in veiligheid en milieu is dus helemaal geen verlieslatende zaak of 'moordend voor de business'.

Daarom, voor mijn winkel, een pluim vanwege Muggenbeet (... waar de glazen fles al veel langer zijn vaste stek veroverd heeft).

5 opmerkingen:

  1. Ha, interessant om weten. Zo'n glazen bak SPA-rood weegt wel wat meer dan een sextet petflessen. Ik zal m.a.w. de auto moeten nemen. De prangende vraag in deze kwestie is dus; wat brengt het meeste schade toe aan het milieu? Het gebruik van petflessen of de luchtvervuiling van mijn auto?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als wij gaan winkelen zit het koffer bomvol (6 gezinsleden); dus die auto bolt sowieso. Een bak past perfect op de bagagedrager van een fiets en er ene dragen kan voor een sterke man echt geen probleem zijn. Dit argument komt recht uit de folders van de verpakkingslobby (en dus wegwerppromotoren, dwz: kosten voor ophaling en verbranding afwentelen op gemeenschap).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hm, passend dat je hier iets over schrijft. Het laatste jaar koop ik meer en meer drank in glazen flessen, heeft ook wel te maken met het feit dat ik die regelmatig in natuurwinkels koop. Weet je wat grappig is? In het voormalig Oostblok wisten ze niet beter, dan minimale en herbruikbare verpakking te gebruiken. Plastieken zakken kwamen meestal uit het Westen en werden aanzien als een soort luxe. Terwijl ze hier zitten te kampen met een overdaad aan afval en niet weten waar ze het kwijt kunnen, wel, dit is de manier! Weg met pet en met alle kunstmatige verpakkingen, zoals appels op een schaaltje. Ja, netjes hé, maar overbodig. Met het overgewaaid systeem vanuit het Westen, zijn ze daar nu natuurlijk hun overvloed aan afval aan het opbouwen met al dat plastiek. Alhoewel dat ik moet nageven dat de mensen toch nog steeds beter sorteren en bewuster omgaan met de verpakkingen dan hier. Dus aan de ene kant dacht ik, klakkeloos negatieve dingen van het Westen overnemen, maar blijkt dat er in de mensen die soberheid toch deftig ingeburgerd is. Want nog steeds zie je ze met hun nettasje of sylontasje naar de winkel gaan en braafjes hun glazen flessen steeds meenemen, haha. Ik vraag me af hoeveel mensen er hier wel niet zijn die de herbruikbare tassen van den Delhaize bijv. blijven kopen alsof het niets is, gewoon omdat ze het niet gewoon zijn ze mee te sleuren. Het is gewoon een gewoonte van de mensen. Als ze bijv. al die plastieken tassen en overbodige verpakkingen zouden afschaffen, dan hebben ze geen ander keus. Het is de markt die biedt hé, en het is de consument die vraagt... .
    En het is toch zo'n kleine inspanning...een beetje anders ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is inderdaad een zeer kleine aanpassing maar voor sommigen is dat zelfs te veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een zekere luiheid zeker van al dat gehaast en gestress?
    En ha, de blogger comment werkt prima nu. Ja, je had dat moeten zien gisteren hoe vaak de lay-out veranderde, was grappig. Mijn comment is er dan toch geraakt. Off topic, maar nu kan ik weer niet in mijn eigen blogger, vraag me af of dat dat bij iedereen is. Dju, net nu ik sta te trappelen om te posten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.