27 juni 2005

gekkekoeienziekte in de Wetstraat.

Terwijl in mijn eigen gemeente dagelijks miljoenen liters industrieel afvalwater in de rivieren worden geloosd, kondigt minister Peeters nu een campagne aan om 'de vervuiling tegen te gaan'. Zwerfvuil!18 extra wegenwachters zullen deze vorm van vervuiling verbaliseren.

Ferm denk ik dan... maar de échte milieuinspectie schreeuwt al jaren tevergeefs om meer inspecteurs. Waar blijft hun versterking?
Goed voor de straten geef ik toe... zij zullen in het beste geval bijdragen tot een ogenschijnlijk net Vlaanderen. Voor de passerende toeristen. Maar ondertussen blijven onze lucht, onze rivieren, beken en gronden mét vergunning van diezelfde overheid onaanvaardbaar vervuild. In het achterland weliswaar, uit het oog van de autorijdende toeristen en dus niet schadelijk voor ons imago!?! Het imago, vanzelfsprekend belangrijker dan het leefmilieu. Een lachend masker op een triest mens.

Begrijp me niet verkeerd: het aanpakken van zwerfvuil is nodig. Tijdens mijn wandelingen vind ik ook vaak rotzooi in de grachten. Meestal blikjes en plastic flessen. Af en toe een GB-zakje dat 'per ongeluk' van het fietsstuur is gegleden. Het lijkt nergens op. Maar Peeters' campagne krijgt net vandaag toch wel een heel bizarre start. De hogere milieuheffing op wegwerpverpakking (die plastic flessen dus!) is vanaf vandaag de facto afgeschaft. Van de ene kant met Vlaamse tongval zeggen dat het wegwerpen van afval bestreden zal worden en van de andere kant op zijn Belgisch de aankoop van weggooiverpakkingen interessanter maken.

Te belachelijk voor woorden. Kamagurkistan in Brussel. Creutzfeld-Jakob in de Wetstraat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.