5 april 2020

iemand een tractor?

We hebben eergisteren ons 'kot' achter in de tuin nog eens opgekuist of uitgemest gelijk ze hier zeggen. Dat was hoognodig want hoewel dat stalletje behoorlijk ruim is, kon je er letterlijk niet meer binnen van de wanorde en rommel. We besloten om een hele hoop niet meer naar binnen te dragen maar ons ervan te ontdoen. Alles wat je de voorbije 10 jaar tijd niet meer aangeraakt hebt, heb je niet meer nodig. 

Naast een hele berg kromgetrokken meubelpanelen, meestal vezelplaat met fineer, kwamen er ook stukken tevoorschijn met enige historische waarde. Zo vonden we de milieubox (1991) terug, een plastieken zwembad dat voor vele uren waterpret heeft gezorgd, enkele roestige veldbedden met muffe en schimmelige stof, stoelpoten, een uit dienst gestelde reuze-trampoline (voorlopig toch maar gehouden) en de topstukken van de dag: twee tractoren met een kar.


Die tractoren dateren van 1998, meer bepaald sinterklaasdag van 1998. 's Nachts werden ze nog door mezelf in mekaar gestoken (want de sint is te lui om dit zelf te doen) en ik herinner me goed dat deze schijnbare simpele klus dik tegenviel. De rood-gele kar werd ook nog gebruikt voor de grondwerken van onze zwemvijver. De tractoren zijn nog in behoorlijke staat, de kilometertellers duiden op een matig gebruik en de staat van de banden is nog steeds prima. Maar ze hebben hun kleine mankementen (gebroken stuur, verdwenen pedaal, gat in de carrosserie,...) en we willen er de kringwinkels niet mee lastig vallen. Wie ze wil, laat snel iets weten. Bedenk dat ze naar zuinig verbruik toe alle concurrenten overtroeven. En... als de bestuurder voldoende haver en bieten eet, kan er heel wat paardenkracht ontwikkeld worden.


In datzelfde kot staat ook nog dit straatbord. Onze laatste deelname aan de VELT-ecotuindagen dateert van juni 2015. Ik geloof het amper: is dat al 5 jaar geleden? Een meevaller is dat dit paarse bord zo terug kan gebruikt worden want de datum klopt ook voor 2020. Als er iets is wat ik met grote tegenzin doe, dan is het verfborstels uitwassen.


4 opmerkingen:

  1. Nee, ik hoef geen tractor. Ik hoop voor je dat ze door iemand opgehaald worden, voor de milieuparken in Nederland staan lange rijen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vrees dat de eco-tuindagen er dit jaar niet van gaan komen. Ik hoop van ganser harte dat ik fout ben...
    En de grondwerken zijn hier ook voorbij, dus geen tractor van doen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik twijfel... Nochtans een goed merk, die Deutz-Fahr, maar heeft dat beestje ook meer dan 200 pk? En vooral: is het een euro6-diesel?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @menck: een diesel zou ik nooit doorverkopen of doorgeven. Deze tractoren werken op trapenergie, heel interessant als je bergaf moet rijden.:)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.