1 april 2020

rustdag


De voorbije dag heb ik niet veel 'doodgedaan'. 't Was een rustdag. Een slenterdag zeg maar. 's Morgens, toen het nog behoorlijk koud was, startte ik nochtans sterk maar ik legde de riem er snel af. Er komen nog zoveel vrije dagen en er zullen er ongetwijfeld bij zijn waarop ik wél goesting heb om te werken. Wat ik vroeg op de dag dan wel deed? Alle nieuwe heesters en bomen (vooral fruitbomen), diegene met een nog slecht ontwikkeld wortelgestel, kregen een gieter regenwater. De bloem-en bladontwikkeling is volop op gang getrokken en zonder water gaat dat slecht aflopen. 


De verkleinde tafel werd afgewerkt en kreeg een goede plek toebedeeld. Er kwam uiteindelijk toch een planken tafelblad op. Planken deels van een oude zandbak, deels van een buiten dienst gestelde rek. Na goedkeuring van die van ons, gaf ik er uiteindelijk nog een frivole toets aan door er 4 kleurrijke vissen (geen aprilvissen!) met een gouden punaise aan te bevestigen. 't Was dat of de vuilbak in. 


Zoals jullie zelf ook zien, zijn het momenteel de hoogdagen van de krentenboompjes (foto midden). Een schitterende boom met later op het jaar erg lekkere bessen. De duiven zijn er zot van. Hier staan de krentenboompjes verspreid over de ganse tuin, net als de gele kornoeljes. Als de gele gloed van de Cornus mas afneemt, starten de krentenboompjes met hun rijkelijke, witte bloesems. Ze lossen mekaar als het ware af.


De appelbloesems ontluiken ook en het zijn er veel meer dan vorig jaar. Doordat ik nauwelijks snoei en niet aan vruchtdunning doe, hebben onze appelbomen wel eens beurtjaren, seizoenen dat er beduidend minder bloemen en vruchten zijn. Maar 2020 wordt hier een bloesemrijk jaar. Zelfs het handjevol nieuwe sierappeltjes, aangeplant daar waar het dode dennenbos gerooid is, dragen allemaal al bloemknoppen. Goed geënt geweest. Iets om naar uit te kijken.


11 opmerkingen:

  1. Bij mij beduidend minder perenbloesems dan vorig jaar. Of ik ben te ongeduldig en ze zijn er misschien nog niet allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb 3 jonge perenbomen, eentje daarvan, de nashi, opent nu zijn bloemknoppen. De rest is nog volledig dicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En jij bent er maar bij gaan zitten om van alles om je heen te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er goed uit die tafel. En tuin ook natuurlijk. De Amelanchier moet hier nog in bloei komen, ik denk nog 2-3 dagen wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @marthy: de voeten (kousen) op tafel zijn van de jongste dochter. Die weten beter dan ik wat 'chillen' is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey, die lantaarn op de foto staat hier ook ergens ;( 1 april is mijn ventje jarig...Dus doen we gewoon...zoals anders... gezellig tuinwerk. Mét een glaasje lekkers en een hapje tussendoor. Kwestie van het gezellig te houden. En ja, water geven was nodig hier en daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is nog een spoorweglamp geloof ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat prachtige geleden terrasje zal het weekend wel stevig door de gezinsleden bezet worden.
    Die vissen aan de tafel en de kabouter: hoogkomisch vind ik dat. Zulke grapjes hebben we bepaald nodig, nu.
    En de krent is schitterend, ik verwacht de bloei van de onze binnen enkele dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. "prachtig gelegen" uiteraard ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die sokken staan precies ook al mooi in bloei.😁

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.