24 april 2020

holletje van niets


Wij zijn bij de gelukkigen die vleermuizen in de tuin hebben. Vanaf de schemer verschijnen ze uit het niets en vangen ze met duikvluchten insecten op het wateroppervlak van de vijver. Ze zijn met zijn drieën maar ik heb geen benul welke soort het precies is. De vondst van de zeer zeldzame grijze grootoorvleermuis  in 2018 kan ook een toevallig feit zijn van een dwaalgast. 

Een andere vraag is wél opgelost: waar slapen die beesten? We hadden al wat kleine keutels gevonden op een vensterbank maar gisteren zagen we voor 't eerst een vleermuis dat kleine holletje van niets (zie foto) buitenvliegen. Het toeval wil dat ik zopas, na dertig jaar, begonnen was met dat dak aan de voordeur af te werken. Ik weet nu dat ik dat holletje hoe dan ook toegankelijk moet houden. Vleermuizen zijn overigens beschermde dieren.

Vleermuizen hebben duidelijk niet veel opening nodig om ergens binnen te geraken. En luxe is ook niet aan hen besteed. 


1 opmerking:

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.