14 april 2020

ieder zijn plek


Mijn lievelingszitplek in onze tuin is de gerestaureerde bank nabij de waterleliepoel. Vooral als ik op mijn eentje wil zijn. Je zit er beschut van de noorden- en oostenwinden en je hebt er zicht op de poel tot en met de ecoduct. Als je stil bent, zie je er de vogels drinken en baden. Af en toe komt er ook een eekhoorn langs. 

Die van ons heeft zo haar eigen zithoek. Ze leest er in alle stilte haar boeken. Ze heeft er zicht op een veldje met sierrabarber, Rodgersia, een iep, een Stephanandra tanakae en een Acer shirasawanum 'Jordan'. Gisteren heb ik de rugzijde onder handen genomen omdat het te open en te bloot was. Ik plaatste een afgedankte kastanjen poort en liet er een meidoorn en wilde klimroos in groeien. Een sering die er al stond werd wat gemodelleerd. 


Om nog meer natuur te kunnen creëren, schafte ik de voorbije weken ook 3 paden af. Bij 2 laat ik alles zijn gang gaan, bij eentje (in het kastanjebos) worden gericht vaste planten in de grond gestoken en zal ik ook eigen gewonnen bloemenzaad uitstrooien. Vingerhoedskruid, judaspenning en daslook zijn heel gemakkelijk op deze manier te introduceren.

Pro memorie: de plek waar mijn vrouw haar boek leest, was ooit een kleine folievijver. In 2009 zag het er zo uit.




7 opmerkingen:

  1. Heerlijke, rustgevende plekjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind die stoel beter dan die folievijver ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat vijvertje ... dat ik dat ooit gedoogd heb! Voldoet momenteel helemaal niet meer aan mijn criteria.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zalige plekjes! Ik zou het daar precies ook wel kunnen uithouden...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vraag me nu af waar al die plastic eendjes uit het voormalig folievijvertje zijn gebleven? ;-)
    Idyllische zithoekjes heb je daar. Het moet er aangenaam verpozen zijn. (Al zou ik dat niet doen met een boek doch met volle aandacht voor de natuur rondom me.)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die eendjes hebben we allemaal nog, ze zitten in een zak in het tuinhuisje.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.