18 januari 2005

paranoia.

Het ministerie van onderwijs vindt het belangrijk dat leerlingen en ouders inspraak hebben in het schoolgebeuren. Dat ze 'participeren', zoals dat heet. Daarom voorziet het Bijzonder Decreet van het Gemeenschapsonderwijs dat er ook 3 ouders in de schoolraad zetelen. Als papa van vier kinderen in de freinetschool te Beringen had ik me voor deze vrijwillige functie kandidaat gesteld en werd ik ook gekozen door de ouders. Tegelijk ben ik als kersverse GPB-houder (ik krijg nu zaterdag mijn diploma van de zgn. D-cursus) op zoek naar een job in het onderwijs. Veel keuze is er niet, je mag blij zijn als je iets vindt.

Datzelfde decreet, dat het participeren van de ouders wettelijk regelt, voorziet evenwel "onverenigbaarheden". Als je in de schoolraad wilt zetelen mag je NIET in het vrije net werken. Blijkens een e-mail die ik recent ontving, is zelfs een interim in het vrije net niet verenigbaar met het lidmaatschap van de schoolraad. Van zoiets komen mijn haren dus recht te staan. Gaat men er van uit dat mensen die in het vrije net werken via die schoolraad het gemeenschapsonderwijs ten gronde willen richten? De school van hun eigen kinderen?! Dit is toch ware paranoia. Dit is teveel sovjet-cultuur naar mijn smaak. Er zijn zo al weinig ouders die zo'n vier jaar durend engagement op zich willen nemen en dan legt men er nog een beroepsverbod bovenop.

En wat wil men nu: dat de ouders participeren of dat ze bedanken voor inspraak als daarmee hun vrije keuze op de arbeidsmarkt aan banden wordt gelegd?