14 januari 2005

De eindsprint

Morgen is het zover. Mijn allerlaatste examen van de gpb. Deze week heb ik de cursus van agogiek in een werkbaar geheel samengevat. Ik probeer hem vandaag zo goed mogelijk te memoriseren, want dat wordt van ons verwacht. Ik vind deze verwachting compleet crazy. Denkt men nu echt dat men een goed leerkracht is als men de cursus kan opzeggen of afratelen? Het gaat er toch om dat je de wijsheid die erin vervat zit, op een spontane en overtuigende manier kan toepassen in de praktijk?!

Het valt me op dat op mijn leeftijd -42 kaarsjes heb ik al uitgeblazen- van buiten leren niet goed meer lukt. Het valt helemaal niet te vergelijken met mijn prille studentenjaren. Toen had ik daar weinig problemen mee. Een paar keer bekijken en het fotootje zat op de juiste hersenkwab. Nu lukt dat niet meer. Zijn er al teveel hersencellen afgestorven of is er bovenaan geen plaats meer vrij? Of is er iets in mij dat nog alleen maar ruimte vrijmaakt voor die dingen die echt nuttig en zinnig zijn?

Voor mijn gemoed wat af te koelen en mijn kop wat te verfrissen ben ik zonet een wandeling met mijn hond gaan maken. Spanning moet je regelmatig afwisselen met ontspanning. Dat helpt een beetje. De wandeling leverde mooie beelden op: twee buizerds gezien, twee fazantenhennen en tien patrijzen. Waar ik ze gezien heb, hou ik altijd geheim. De zogenaamde wildbeheerseenheid, een eufemisme voor mannen met geweren die de dieren doodschieten, zou ik wel eens op slechte ideeën kunnen brengen. Het is al zo droevig gesteld met de fauna in onze natuur en toch menen de jagers dat er teveel zit en dat er zonder verpinken kan gemoord worden!

Ik ga nu mijn samenvatting terug ter hand nemen en hem nog eens geconcentreerd doorlezen. Morgenvroeg zal ik noodzakelijkerwijze de grote gaten in mijn geheugen terug opvullen. Hopelijk blijft het enkele uren in mijn kop hangen zodat ik de opsomvragen die ik verwacht met succes kan afwerken. Mijn eigen levenswijsheid zal sowieso morgenvroeg toch mijn grote bondgenoot moeten zijn. Mijn zienswijze klopt trouwens ook niet altijd met auteurs van de stukken uit de cursus. En ik ga altijd voor mijn eigen mening... . Een goede leerkracht is steeds zichzelf, hij speelt geen rol. Maslow, Leary, Rutter,... here i come again.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.