6 januari 2005

Geena Lisa

Ik lees de nieuwe Humo altijd op het toilet. In het interview met Geena Lisa valt het me op dat ze vanuit (extreem-) rechtse hoek heel wat hate-mails heeft ontvangen omdat ze haar programma 'Fata Morgana' een goed middel tegen de verzuring van de maatschappij had genoemd. Geena hoopte dat met het programma het Blok wat minder stemmen zou halen. Op de website van Marc Spruyt, alias blok-watcher, lees ik dat Blok-fanaten ook naar hem hate-mails sturen. Officieel luidt het dat de partij opkomt voor de vrije meningsuiting, in de praktijk heeft de partij haar rottweilers die blaffen en bijten naar alles wat hen niet aanstaat. Het internet is voor deze rechtse halvegaren die zich verschuilen achter de anonimiteit van een (hot)mailadres de ideale speeltuin.

Toevallig zie ik dat bij de lezersbrieven ook een verkorte versie van mijn brief over de tsunami en de opwarming van de aarde is opgenomen (http://muggenbeet.blogspot.com/2004/12/hier-past-stilte.html). Hierin stel ik dat aan de voorbije tsunami niemand schuld treft (het verschuiven van aardplaten is een volkomen natuurlijk fenomeen) maar dat de internationale gemeenschap dringend werk moet maken van conflictvoorkoming en milieubeleidsplannen om 'the global warming' terug te dringen. Alle milieugroepen en ook Nobelprijswinnares Wangari Maathai zeggen dit. Wanneer ik luttele minuten later mijn mailbox open, bemerk ik dat ook ik mijn eerste 'hate-mail' of scheldmail van een onbekende landgenoot uit mijn carrière binnengekregen heb. Deze onbeschofte mail is een antwoord, jawel, op mijn lezersbrief in de Humo. Ik stelde meteen vast dat de teneur en de inhoud van de mail helemaal niet strookte met het karakter van Humo dat toch als plezant, kritisch en progressief mag bestempeld worden. Een doorsnee lezer van Humo zou nooit zo'n hoopje zever bijeen gefantaseerd krijgen, laat staan dat hij de moeite zou doen om uit te zoeken wat het mailadres is van een lezersbriefschrijver. Dat zijn facistische technieken. Zou het niet kunnen dat 'Rechts Vlaanderen' net deze bladen met een vergrootglas uitvlooit en al wat te links of te progressief is, tracht te intimideren?

Wie interesse heeft in het proza van een zekere roland_hanssen@hotmail.com (opgelet: alle anti-groene registers worden opengetrokken en op één leugentje steekt het niet!!!) stuurt me een mailtje. Liefst een 'love-mailtje'.