29 januari 2005

leve de zon.

Daarnet heb ik even berekend hoeveel energie mijn fotovoltaïsche cellen op mijn dak vorig jaar hebben opgebracht. Volgens mijn aangifte bij de VREG leverde het systeem mij 2210 KWh op. Omgerekend naar verstaanbare taal (voor de niet elektriekers) kan ik met de door de zon geleverde energie 45 gloeilampen van 50 watt (of 225 spaarlampen van 10 watt) duizend uren laten branden. Omgerekend naar geld, gaf de zon mij vorig jaar € 660 of 26.520 bfr. Mijn eigen investeringskost zal hiermee op 5 à 6 jaar terugbetaald zijn. Een goeie investering die zonneënergie. En nu de zon weer schijnt, loopt de teller weer gestaag achteruit. Enig nadeel: de software van mijn vroegere energieleverancier krijgt het op zijn heupen van negatieve getallen zodat de foutieve facturen blijven toestromen. En dat... is WEL erg vervelend.