4 januari 2005

gastenboek

Al doende leert men. Gisteren ben ik er als volkomen autodidact uitgeraakt hoe ik voor mijn blog en site een 'gastenboek' kan openen. Op het net wat rond gesurft op zoek naar free guestbooks, een aantal van hen vergeleken (kan je de site personaliseren of niet?, is er ook private post mogelijk?, is de reclame niet te storend?,...) en uiteindelijk gekozen voor één van de gastenboeken van bravenet.com. Dit gastenboek is in het Engels maar je kan hem grotendeels handmatig omzetten naar het Nederlands. Extra voordeel is dat het membership bij bravenet.com je toegang geeft tot interessante extra's: lettertypes, buttons, clip art, java scripts,... . Voor een webmaster-knoeier als ik is dit materiaal allemaal welkom. Beetje bij beetje leer ik de stiel. Zelfs de geheimen van html brokkelen beetje bij beetje af. Voor mijn website resten me nu nog drie pagina's: wilde tuin, leefmilieu in Tessenderlo (een hele kluif) en een biografietje met foto's uit de archiefdoos. Nu buiten mijn toverhazelaars hun eerste bloemen openen en ook de winterkerselaar (prunus subhirtella autumnalis rosea) in bloei staat, denk ik dat ik met mijn wilde tuin ga beginnen. Volgende week hoop ik ermee klaar te zijn. Wat mijn nieuw gastenboek betreft: ik zou het fijn vinden als je er iets in neerpent. Iets serieus of onzin (sta ik altijd voor open) het maakt niet uit.