24 januari 2005

De vijf beste!

Net toen ik deze morgen de krant uit de brievenbus ging halen, begon het plots te sneeuwen. In een mum van tijd kleurde alles wit en reden de auto's plots zoals ze beter altijd zouden rijden. Op 't gemak en voorzichtig. Voor dat ik de boterhammen van mijn vier kinderen smeer, neem ik de krant in vogelvlucht door. Ik lees de titels, ik bekijk waarover het editoriaal zich opwindt - als het weeral Halle Brussel Vilvoorde is dan zucht ik nog maar eens - en ik werp een nieuwsgierige blik op de meest opvallende foto's. Het aandachtig lezen komt later, wanneer mijn nakomelingen naar school vertrokken zijn.

"Vlaanderen krijgt een megablog"! Op de frontpagina van De Morgen! So what? ... Wat me wel boeit, is de ondertitel: "Astrid Wittebolle -als het gaat sneeuwen mag Wittebolle blijkbaar op pagina 1- ZOCHT en VOND de vijf beste Vlaamse en buitenlandse blogs". Hier moest ik het fijne van weten. Als neofiet in het zelfpubliceerdersmilieu wil ik maar al te graag weten wat nu precies bepaalt wat een goede blog is. En zeker wil ik weten waarom een blog als de beste wordt gekozen. Bijleren doe ik graag. Een rasechte autodidact hunkert naar dergelijke artikels.

Ik lees aandachtig. Renske de Greef wordt er ook weer bijgesleurd. Yves en vele andere De Morgen-redacteurs zijn wild van tienervrouwtjes. Iedere nacht komt in hun dromen wel een sletje voor. Vaak sijpelt hun niet bevredigde goesting in de geschreven stukken door. Daar staan dan de beste vijf Vlaamse blogs opgesomd. Ik ken ze. Ik heb ze zelf al een paar maal bezocht. Ze staan evenwel niet bij mijn favorieten....Oei, wat nu? Ik zoek naar Wittebolles verantwoording, naar haar criteria. Werd er gekeken naar lay-out, naar taalgebruik, naar originaliteit, naar de scherpte van de artikels, naar het aantal bezoekers,... ? Nergens vind ik uitleg waarom Astrid deze vijf gekozen heeft. Evenmin verklaart Wittebolle waarom haar selectie ook geldt als dé Verkiezing van de vijf beste Vlaamse blogs. Is Astrid zowel organisatrice, nomineerdster (leve de neologismes), eenmansjury als verslaggeefster van deze blogverkiezingen? Of is Wittebolle gewoon het pseudoniem van lvb?

Ik blijf op mijn honger zitten, net zoals Yves tevergeefs op Renske wacht. De Morgen heeft de onderzoeksjournalistiek verleerd. Diepgravend is teveel gevraagd. Argumentatie is voor losers. Hip, bijdetijds en oppervlakkigheid maken de krant. Nattevingerwerk verschijnt in de krant als ZOCHT en VOND. Titels verkopen, leegte niet.

Bloggen IS hip. Erover schrijven nog hipper. Wittebolle is hip. De Morgen is hip. De wereld is hip. Maar de vijf beste Vlaamse blogs... laat daar iedereen zelf maar een oordeel over vellen. De gustibus non disputandum. Of nog beter: laat blogs gespaard blijven van lullige verkiezingen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.