30 maart 2020

lang geweest

Gisteren zat er in mijn mailbox een bericht van VELT met de mededeling dat de ecotuindagen van begin juni nog niet worden afgeblazen. Men wacht af hoe corona en de bijhorende maatregelen verder evolueren. Dit lijkt me een verstandige benadering. Hier houden we er wel rekening mee dat het weekend niet doorgaat en dat is vooral jammer voor de vele nieuwe ontmoetingen die zo'n ecotuindagen opleveren. 

Intussen blijf ik mijn extra vrije tijd zinvol en creatief invullen. Van een lange eiken tafel een korte maken bijvoorbeeld. Van 2.10 meter naar 88 centimeter.


Een overdreven holle en gebarsten draagbalk was de oorzaak dat ik de oorspronkelijke tafel niet behield en ze hertimmerde tot een handiger formaat. De tafel werd op lengte doorgezaagd - tot zover mijn comfortzone - maar de nieuwe verbindingen maken dat was andere koek. Geen Ikeaverbindingen maar Bokrijktoestanden. Pen-gat-verbindingen met spatpen. Chinees voor mezelf tot gisteren. Dat werd dus millimeterwerk voor mijn fijngetande jefzaag en heel rustig blijven opdat er geen onherstelbare fouten werden gemaakt.


De stukken hout die eruit gezaagd werden, probeerde ik maximaal terug te integreren. Zo werd de dwarsbalk tussen de twee poten nu aangewend als stoere draagbalk voor het tafelblad.  Als we de werkuren moeten tellen, zal de geoefende meubelmaker terecht spreken van een gênante vertoning. Maar we hebben tijd en al doende, leert men. Soms is het fijn om iets voor de eerste keer uit te proberen. 

Het onderstel is nu af en vandaag zoeken we uit met welk materiaal het tafelblad wordt gefabriceerd. Hier ligt al 20 jaar een stuk plexiglas dat ik uit een bouwwerf 'redde' en dat past perfect. Maar ik twijfel. Stevig genoeg maar het ziet er zo dun uit.

En nu gaan we ons eerst in de zetel gooien en kijken naar de opname van GR5. De artdirector van de serie is ons niet onbekend. 

8 opmerkingen:

  1. Weer prima werk geleverd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij kijken ook naar de GR5, wandelaars als wij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ludo, kies alsjeblieft niet voor dat plexiglas als blad. Je onderstel is knap ingekort en die plastic brol zou het eindresultaat compleet onderuit halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @menck: ik heb zonet een houten (planken) blad erop getimmerd en geolied. Het plexiglas ligt er voorlopig wel los op tegen de regen die ik verwacht. Ik had zo een beetje ook jouw mening; sommigen hier vonden het wel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, maar dit is alvast knap knutselwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap gemaakt! Maar wat ga je toch met al die tafels doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi! Enne ik hoop ook dat de ecotuindagen kunnen doorgaan.
    ‘t Zijn hoogdagen hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @tuinatelier: we hebben in onze tuin op dit moment 8 hoekjes waar je je kan neerzetten. Bij familiefeesten misten we nog een lange tafel. De korte tafel lijkt me prima om 's morgen mijn gazet aan te lezen of om plantjes te verpotten.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.