21 februari 2013

mijn mooiste vogelwaarneming

 in onze tuin tot nog toe gebeurde zonet:

appelvink
samen met 2 sijzen onder de voedersilo

appelvink
nog erg schuw, hij vliegt op zodra ik beweeg (achter keukenraam)

appelvink


Voor wie deze 'Rambo' onder de vinken niet zou herkend hebben: het is de appelvink. De Coccothraustes coccothraustes. Nog nooit hier waargenomen, zelfs nooit aan gedacht dat deze vink hier ooit zou komen opduiken. Niettegenstaande de griep waarmee ik sukkel, een moment om nooit te vergeten. Dat beest is dus echt groot en die bek lijkt wel oersterk. Ik lees in de vogelgids dat hij er met gemak een kersenpit kan mee doorbijten. De andere vogels kijken er niet van op, ze lopen samen onder de voedersilo. Op mij maakt hij heel wat meer indruk. Hopelijk is het geen eenmalige verschijning en mag ik de appelvink nog vaak terugzien.

15 opmerkingen:

  1. Gelukzak :-) ! Enig idee wat hem aantrekt in je tuin?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @peggy: ik heb een foto van jou op het venster geplakt.:)

    Neen, het zal het voederen met zonnepitten op de grond wel zijn: zit met meer dan 10 sijzen, 8-tal kepen, enzomeer. De aanwezigheid van hoge bomen (naaldbomen) en spaanse aak zou ook helpen. Ik ben er blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt wel een bijzondere waarneming Ludo! Er komt nogal wat voorbij in je tuin deze winter zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wellicht te maken met het blijven voederen, de hoop wordt alsmaar groter.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die sijsjes lijken wel liliputters tegen die forse appelvink!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat klopt. De sijzen zijn al erg klein ten opzichte van de gewone vink en de groenling (heeft er wel niet het minste schrik van aan de voedersilo). In vergelijking met deze appelvink zijn sijzen kleine opdonders. Ik hoop hem morgen terug te zien, vandaag 4x verschenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige waarneming, verdorie. Nog nooit mocht ik sijzen - laat staan appelvinken - in mijn tuin waarnemen. Het is zoals Peggy zegt: gelukzak!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een erg mooie waarneming Ludo.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die staat er weer mooi op.
    Deze week nog eens 2.5 kg zonnebloempitten gekocht, maar meer dan wat meesjes, vinken en 1 roodborstje krijgen we hier voorlopig niet te zien ....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. nu afwachtne of de appelvink vandaag terugkomt, alleen of met meerdere.....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Echt bijzonder en een troost bij je griep.
    Wat een mooie gekleurde vogel is het met dat stevige snaveltje. Ik heb hem nog nooit gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ben geen vogelkenner en had nog nooit gehoord van de appelvink. Mooi beest! Wij strooien ook veel eten maar het is me te koud buiten om te staan wachten op smullende vogels. Weet alleen dat het zeer snel op is.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.