23 april 2013

aankleding prieel

stand van zaken deze ochtend

Na de opbouw van het prieel helemaal achteraan in de tuin ben ik intussen begonnen met de aankleding en inkleding ervan. In het midden vloerde ik een cirkel met stenen en kasseien. Op deze plek stond eerder een struikkastanje (Aesculus parviflora) die nu naar de voortuin is verhuisd. Aan elke pilaar werd een klimplant gezet. Ik koos voor 3 variëteiten van Clematis montana, 3 wilde kamperfoelies en een Clematis vitalba. Een reeds aanwezige boomwurger (Celastrus) werd in de achtste pilaar geweven.

Het plantgat, telkens zo'n volle kruiwagen grond aan volume, werd hervuld met het beste uit onze composthoop en de bovenste, meest zwarte laag aarde die eruit geschopt werd. De kamperfoelies kwamen aan de schaduwzijde en de Clematissen aan de meest zonnige kant. Aan de voet van de drie clematissen zette ik nog enkele vaste planten zoals muskuskaasjeskruid, lupine en kogeldistel.

Met de laatste overschot aan natuurkasseien stapelde ik een muurtje waarvan de holtes opgevuld werden met de minder goede uitgegraven zand. Een mooie rode vlier kreeg zijn plekje voor deze muur. Vlier is zo'n dankbare en gemakkelijke plant dat ik hem vaak gebruik in onze tuin. Zeker de donkere variëteiten zoals de Sambucus nigra 'Black Lace' zijn ware juweeltjes.

Aan de achterzijde, voor de Spaanse akenhaag aan de perceelsgrens, wil ik tenslotte nog een zevental struiken aanplanten om de wind wat meer te breken en het privacygevoel iets te verhogen. In het najaar wordt het geheel afgewerkt met bodembedekkers die ik grotendeels in de eigen tuin kan scheuren. Aan de voorzijde komt nog mijn Aralia Californica die al jaren wegkwijnt elders in de tuin. Hier kan hij aan zijn tweede - en hopelijk uitbundiger - leven beginnen. Zodra zijn loof boven de grond komt piepen (deze Aralia verwijnt volledig in de winter), start de verhuis. Deze plant is té mooi om hem niet de kans te bieden al zijn botanische kwaliteiten te kunnen tonen.

6 opmerkingen:

  1. Ik zie dit prieel over enkele jaren zo al voor me: een weelde van bloei en geuren.
    Een mooie constructie. Nu ik het prieel"tje" volledig zie, lijkt het me een stuk groter dan ik aanvankelijk dacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aan de achterkant plant ik morgen welriekende boerenjasmijnen die ik me vandaag aanschafte. Er komt ook 1 weigela en 1 kardinaalsmuts Red Cascade. Voor het muurtje komen vaste judaspenningen en akeleien Nora Barlow.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat gaat inderdaad geweldig geuren. Dat prieel ziet er trouwens écht goed uit (maar dat had ik al gezegd dacht ik), eens begroeid gaat het er alleen maar op verbeteren

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is een mooie aanwinst voor je tuin! Mooi gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vandaag werden de jonge struiken rondom geplant en ook de Aralia is reeds verhuisd. En... die van ons heeft er haar ligzetel geplaceerd. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.