17 februari 2013

carduelis spinus

sijs aan voedersilo

De voedersilo met grotendeels zonnebloempitten blijft me verrassen. De kepen en de groenlingen hebben er de laatste dagen nog wat extra volk uit de vinkenfamilie als gezelschap gekregen. Een klein groepje sijzen namelijk. Vanachter het keukenraam heb ik zonet enkele foto's geschoten. Als ze samen met de groenlingen op de buis vertoeven geeft dat een bijzonder mooi, fel geel zicht. De zwarte pet (of pruik zo je wil) van het mannetje en de intenstieit van zijn gele kleuren maakt het onderscheid tussen mannetje en vrouwtje erg duidelijk. Andere jaren (maar niet ieder jaar) zie ik groepen sijzen in de berkenbomen hangen. Dit jaar hebben ze blijkbaar ook de voederbuis gevonden. Fijn, want deze hangt slechts zo'n 2 meter van de pompbak. Tot nader orde een plek in huis waar ik regelmatig rondhang.


8 opmerkingen:

fruitberg zei

Mooie observatie. Een erg mooie vogel, die i hier nog niet ben tegengekomen.

zapnimf zei

Moet jij zoveel afwassen?

Ludo RUTTEN zei

je moest eens weten wat je aan de pompbak allemaal kunt doen ;)

bart zei

mooie beestjes.

Ludo RUTTEN zei

Nu de putter (distelvink) nog. Het staat hier vol met zaden van de teunisbloem, want dat zouden ze volgens Menck en een FB-vriend graag hebben.Ik heb ze hier nog nooit gezien (30 jaar observatie).

de biodiverse tuinier zei

Putters zagen we hier ook nog maar éénmaal - op de zaden van kogeldistel fouragerend. Maar helaas nog steeds geen kepen - en al helemaal geen sijzen.

Zem zei

Prachtig vogeltje, de sijs. Ik heb hem hier nog nooit gezien.
Er wordt trouwens beweerd dat Amsterdammers sinds jaar en dag slechts twee vogelsoorten kennen: sijssies en drijfsijssies...

De Zandeik zei

Da's ook een schoneke. Hier nog niet gezien.