27 maart 2020

redden wat er te redden valt


De dag stond vandaag in het teken van 'redden wat er te redden valt'. Vermijden dat er teveel naar het containerpark dient afgevoerd te worden. Er ligt nog van alles dat ik eens kritisch onder handen moet nemen maar we zijn toch al een eind opgeschoten. 

1. Een rond bistrotafeltje kreeg een nieuw tafelblad want de oorspronkelijke planken waren rot. Eén plank was zelfs verschwunden. 
2. Vijf bistrostoelen waar niemand nog zijn achterwerk durfde aan toe te vertrouwen, kregen nieuwe latten waar nodig. Gelukkig had mijn vader nog een stapel plafondplanken liggen die net even dik waren als de oorspronkelijke planken. Wel te lang en te breed maar daar wist mijn fijngetande jefzaag wel raad mee.
3. Een grote ronde teaken tafel was een kwartier kwijtgeraakt. Dat was even puzzelen. Een zelfgemaakte lamellendeuvel (gezien op Salvage Hunters) bracht soelaas.
4. Eerder werden een brede teaken bank, een dekchair en de vloer van het prieel (met rondslingerde overschotten) onder handen genomen.


Intussen maakte de dames een proefzitterij in de nieuwe zithoek. Het is hen gegund. Wat staat er nog te gebeuren? Ik heb nog 2 eiken tafelonderstellen (zonder blad) die ik in mijn school kocht aan 5 euro het stuk. Er hangt nog veel kauwgom aan maar deze relikwieën mogen blijven plakken. Deze tafels moeten nog gebruiksklaar worden gemaakt. Hoe ik die 2 tafelbladen moet maken -bij voorkeur met hout dat hier nog ergens ligt- moet ik nog uitzoeken. Ik zie heel graag tafelbladen bestaande uit één stuk boomstam maar zo'n schatten liggen hier niet. We vinden er wel iets op.


8 opmerkingen:

  1. Recyclage en opknapwerk draag ik hoog in het vaandel. De wegwerpcultuur van heden verfoei ik dan ook hartgrondig.
    Kortom: goed gedaan. Laat die dames van je maar genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed hoor, al dat hergebruik. Houden wij ook van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap, Ludo.
    Ziet er allemaal ook gewoon goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kijk heel graag naar Engelse tv-programma's waar men oude spullen opmaakt en upgradet. Dat gaat van auto's over meubels tot roestige olieblikken. Van afval worden daar trendy en kostelijke spullen gemaakt. Knap om zien en inspirerend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Verdomd goed bezig Ludo - en met mooi resultaat! Maar wat is gedulle een lamellendeuvel?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prima werk geleverd en ik geniet ondertussen van een goed boek op een zalige plek in een paradijselijke omgeving 👍😉😎.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @biodiversetuinier: 'verbindingskoekjes' , 'lamello's', in mijn geval zelfgemaakte rechthoekige deuvels.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige ingesteldheid ‘redden wat er te redden valt’!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.