Een filmpje dat we vandaag te zien kregen op de studiedag van onze scholengemeenschap. Sterk in zijn eenvoud. Legt de vinger op de wonde: is er echt zoveel mis met onze kinderen/jongeren of kunnen onze maatschappij en scholen niet omgaan met kinderen die afwijken van het (niet realistisch!) verwachtingspatroon? In plaats van er een negatief etiket op te plakken zou het niet beter zijn om hun positieve kanten in de verf te zetten? Zoals ik al eerder stelde, verzet of rebellie wijst heel vaak op een kindonvriendelijke aanpak of een afstompende leeromgeving. Hebben we dan te maken met een ongehoorzaam of opstandig kind.... of moeten de lessen wat interessanter en de leerkracht wat creatiever zijn? Boeiende vragen en het kan geen kwaad om er eens goed over na te denken.
Muggenbeet:
BeantwoordenVerwijderenPositive labeling disorder
tsjak - labeltje weg
Toffe leerkracht
:-D
ik ben in feite leerlingenbegeleider maar kreun toch ook onder de zovele attesten en labels die jongeren meekrijgen. Meer buiten bewegen ipv uren binnen zitten zou al veel oplossen.
BeantwoordenVerwijderenDat filmpje zijn we op mijn werk een tijdje geleden ook aan het rondmailen geweest...
BeantwoordenVerwijderenIk weet niet hoe het hier in Belgie is, maar in Nederland zijn het vaak de ouders en de school die bij ons om zo'n labeltje komen aankloppen.
Toen ik er pas begon te werken, noemden we een 'slecht-nieuws'-gesprek een gesprek waarin we na de onderzoeksfaze moesten gaan vertellen dat er bij hun kind inderdaad sprake was van een kinderpsychiatrische diagnose. Tegenwoordig zien we op als tegen een berg tegen de gesprekken waarin we moeten gaan vertellen dat er geen sprake is van zo'n labeltje...
@annetanne: ik kan hier openlijk niet in detail gaan maar er is zonder enige twijfel een over-attestering aan de gang. Om 1 cijfer te noemen: 1 op 5 leerlingen hebben een dyslexie-attest !!! Een kritische supervisie dringt zich op.
BeantwoordenVerwijderen;-)
BeantwoordenVerwijderenPrevalentie van dyslexie zit rond de 5% van de algemene bevolking...
ik geef u groot gelijk: de lessen moeten wat interessanter en de leerkrachten creatiever.
BeantwoordenVerwijderen'k heb dat zelf kunnen vaststellen toen ik als interimleerkracht aan de slag was. eenzelfde groep leerlingen kreeg van mij houtbewerking en plastische opvoeding. tijdens de PO, wat echt mijn meug is, waren zij zo braaf als lammetjes, tijdens houtbewerking, waar ik maar wat aanmodderde, een heel ander verhaal...