25 februari 2012

17 dode kikkers

een klein deel van de drijvende kadavers

Dat tuinieren niet altijd een bron van ontspanning en plezier is, is zonet nog maar eens gebleken. Bij het verwijderen van de drijvende rotte bladeren op de nieuwe amfibiepoel merkte ik het ene na het andere levenloze kikkerkadaver op. 15 stuks viste ik er met het schepnet uit. Samen met de twee dode kikkers die op de bodem van onze zwemvijver lagen, komt ik uit op 17 dode kikkers. Ergens ben ik tevreden dat de amfibiepoel de gewenste bewoners weet aan te trekken maar anderzijds is het wel niet de bedoeling dat ze daar hun laatste adem uitblazen.

Graag had ik met zekerheid geweten wat de doodsoorzaak is. Zou het toch de strenge winter zijn geweest? Is het zuurstoftekort? Dat laatste is zeker in de zwemvijver volledig uitgesloten. Moet ik iets veranderen aan de poel of hebben we dit jaar gewoon pech gehad? Shit, ZEVENTIEN dat is wel echt veel.


11 opmerkingen:

  1. Dat zal inderdaad wel schrikken zijn: zoveel dode dieren. Naar de oorzaak kan ik helaas alleen maar gissen.
    Ik heb hier iets gevonden: http://www.kikkersite.nl/winterslaap.php.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier een persbericht ivm het dode kikker fenomeen van de laatste dagen.

    http://www.natuurbericht.be/?id=7761

    BeantwoordenVerwijderen
  3. bedankt huismettuin, zo te lezen een algemeen verschijnsel bij tuinvijvertjes. Volgend jaar er een baal stro inleggen en zien wat het geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb ergens gelezen dat er veel dode zelfs opgeblazen kikkers zijn de laatste tijd. De auteurs wisten ook geen verklaring voor dit fenomeen :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @peggy: het zal dan toch wel zuurstoftekort zijn. Doordat er veel waterlelies (met grote bladeren) instaan is er ook veel rottend materiaal. Dus volgende winter een gat in het ijs maken of vrijhouden zodat de gassen eruit kunnen. Met een baal stro zou het kunnen lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had vandaag net hetzelfde voor. Hier waren het 15 salamanders :-( Wou er net een blogpostje aan wijden toen ik jouw post zag. Volgens mij waren ze er, met die hoge temperaturen in januari, te vroeg naar toe getrokken voor de paring. En dan overvallen geworden door de vorst.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 15 salamanders is ook een zwaar natuur-vonnis. Hopelijk komen er nieuwe voor in de plaats. Hier (voorlopig) geen salamanders. Droom ervan ze ook in onze tuin te kunnen krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ook dode watersalamanders dit jaar, hoop dat enkelen het toch overleefd hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  9. nummer 18 is ook binnengehaald... zou het kunnen dat de kikkers door de enkele warmere dagen in januari hun winterslaap (periode met huidademing)reeds hadden beëindigd en meteen daarop de volle ijslaag kregen met terug longademing ?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nu nog een ecoduct vanuit de vijver.

    Ik wacht vol ongeduld op je quiche van kikkerbillen.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.