23 januari 2007

winterzoet

Neen, in de winter hoeft de tuin er niet saai en kleurloos bij te liggen. Er zijn winterbloeiers in overvloed, jammer genoeg worden ze te weinig aangeplant. Misschien komt het wel omdat veel mensen alleen tijdens het voorjaar en de zomer in de tuincentra op koopjesjacht gaan.

Nochtans is het nu het geschikte moment om helleborussen, viburnums en toverhazelaars op de gewenste kleur te selecteren en uit te kiezen. En neem het van mij aan: heel wat winterbloeiers zijn niet alleen mooi maar geuren ook fantastisch. Dit geldt zeker ook voor de onbekende winterzoet (chimonanthus praecox): de bijzondere en erg mooie witgele bloemen, die jammer genoeg wat neerwaarts gericht zijn, verspreiden een heerlijk parfum. De struik in mijn tuin (zie foto) is ondertussen zo'n 5 jaar oud en hij krioelt dit jaar -onverwacht- van de bloemen. Verzorging heeft hij niet nodig, zet hem alleen wat beschut. Een aanrader van Muggenbeet.

    5 opmerkingen:

    1. goh... het lijkt wel zo'n rubriekje uit de Flair... "vraag het aan muggenbeet de tuinman..."
      Grapje meneer sonneberg!!!

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Ik moet dringend ook eens werk maken van onze tuin. Eens een goed plan opstellen om te zorgen dat er inderdaad het ganse jaar iets te zien of ruiken is in de tuin.

      BeantwoordenVerwijderen
    3. Mooi! Ik ga onmiddellijk ernaar op zoek...zo kan hij een nu nog leeg plekje in de tuin opvullen!

      BeantwoordenVerwijderen
    4. Helemaal gelijk, geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht nu naar een tuincentrum te trekken.
      Misschien dit weekend toch eens gaan kijken.

      BeantwoordenVerwijderen
    5. Hé! deze kende ik nog niet.
      Op dit ogenblik bloeit mijn Hamamelis 'Jelena' volop, en we hebben er net nog twee nieuwe gekocht ('Diane', een donkerrode die in bloei komt als Jelena op haar hoogtepunt is, en 'Westerstede', een heldergele die het bloeiseizoen van de toverhazelaars afsluit.)
      Het is ook leuk om in dit seizoen eens een bezoek te brengen aan het arboretum van Kalmthout: niet alleen hun (wereldberoemde) hamameliscollectie bloeit nu volop, maar je ziet er ook heel wat andere winterbloeiers op hun hoogtepunt.

      BeantwoordenVerwijderen

    Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.