3 juli 2011

moordborstje

In de Zuiderkempen, daar waar de provincie Antwerpen en Limburg aan mekaars voeten snuffelen, zit men al geruime tijd opgezadeld met een mysterieus fenomeen: uit zowat alle visvijvers verdwijnen de snoeken, brasems en zalmen. Hier en daar neemt ook het pekelharingbestand zienderogen af. Alhoewel de lokale politie zich al maandenlang met man en macht (en een pintje bier) op deze zaak heeft gestort heeft men de dader(s) nog steeds niet bij de kraag kunnen vatten.

Vorige week dacht men een doorbraak geforceerd te hebben toen men 's nachts een Romeense 'bende' met een fijnmazig visnet, visvoeder en een vijftal lancets aantrof aan een Balense visvijver. Toen na ondervraging bleek dat de opgepakte Roemenen geen vis lustten, werden ze terug vrijgelaten ook al bleek de dag daarop dat Vishandel 't Goe Gerief zowat leeggeplunderd was.

Ook andere scenario's werden ondertussen onderzocht: brulkikkers, otters, reigers, visarenden, zelfs aan beren werd een tijdje gedacht maar volgens de Olmense zoo zou dit niet mogelijk zijn omdat "beren niet zot zouden zijn van pekelharing". De lokale politie en de vijvereigenaars kunnen voorlopig niet meer doen dan waakzaam zijn en alle verdachte zaken meteen melden aan het crisisteam.

Niet doorvertellen aan de politie hé maar ik weet hoe de vork aan de steel zit. Ik weet met grote zekerheid dat dit alles het werk is van "moordborstje", een op het eerste gezicht heel doodgewoon roodborstje maar eentje met een ongeziene drift om vis uit vijvers te sleuren en ze te doden.

Een zeldzame foto van Moordborstje met een jonge zalm

Ik zou het zelf niet geloven (roodborstjes zijn namelijk insecteneters) moest ik deze morgen, tijdens een flinke wandeling rond het Molse Ecocentrum, moordborstje niet persoonlijk zijn tegengekomen. Op een vermolmde tak van een lindeboom zat hij triomfantelijk met zijn buit, een gladde zalm van wel anderhalve kilo zwaar. Volgens mij hebben we het laatste nog niet gezien van moordborstje. Toen een koppeltje sperwers in zijn buurt probeerden een goudvink te pakken, aarzelde hij niet om ze te verjagen.

Ik doe mijn best om je op de hoogte te houden van volgende avonturen van moordborstje. Let ondertussen toch maar goed op als je nog eens een roodborstje in je tuin tegenkomt. Wie weet is je laatste uur geslagen.


3 opmerkingen:

  1. Eddy Ceyssens03 juli, 2011 10:40

    Ludo, het wordt toch hoog tijd dat je een nieuw leven gaat beginnen als auteur van humoristische thrillers (als dat genre tenminste bestaat!). Ik kijk alvast uit naar het vervolg!-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken je plannnen niet maar dit wil ik je toch meegeven.
    "Mijnheer de agent, mijn vrouw is gestorven aan de gevolgen van de aanval van een moordborstje" is GEEN geldig alibi. Bovendien is het visje naast het moordborstje geen zalm maar een blauwvinvisje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @duvel: de naamgeving van vissen verandert dan ook voortdurend. Maar als het echt een blauwvinvisje is dan betekent het wel dat er minstens 2 moordborstjes aan het werk zijn geweest. Djezus, wat staat ons dan nog te wachten?

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.