17 maart 2013

pril begin

ontluikende sterhyacint
ontluikende sterhyacint

De sterhyacinten hebben geen zin meer om nog langer ondergronds te wachten op beter weer. Hier en daar zijn al ontluikende blauwe bloempjes te zien tussen het lover. 

Het zijn boeiende tijden voor de tuinier die met bollen aan de slag is. Plezant zijn de ontdekkingen waar de natuur zelf zijn gang is gegaan. In onze voortuin staan zo de blauwe anemoontjes (Anemone blanda) al volop in bloei en ze breiden zich alsmaar verder uit. Zelfs meters buiten ons perceel, aan het fietspad, komen de sierlijke anemoontjes de boel wat opkleuren. Ook onze 3 hondstanden hebben zich goed vermeerderd. Dat is goed nieuws want het zijn prachtige planten en de knollen ervan -  in de vorm van een tand - zijn redelijk prijzig.

lente-kracht


In het najaar heb ik rond de pas gebouwde veldkapel heel wat zakjes nieuwe bollen in de grond geduwd. Hier en daar een specialletje ertussen zoals de Fritillaria persica maar ik plant alles flink door mekaar, zonder structuur of enig plan, zodat ik me niet altijd met zekerheid herinner wat er zich daar door de grond aan 't duwen is.

Zo zag ik gisteren deze stevige knaap zich op 'lentekracht' omhoog stuwen (foto links) maar op dit moment weet ik nog niet welke bol of knol daar aan het werk is. Even afwachten maar het ziet er alvast heel belovend uit.  Dat maakt het spannend. Even verder gaapt een gat. Hier is duidelijk een bollendief gepasseerd. Niet erg want ook dat maakt deel uit van de wisselwerking tussen planten- en dierenrijk. Al hoop ik wel dat het net niet die ene Fritillaria is.

4 opmerkingen:

  1. Fritillaria wordt volgens mij niet geroofd, het zijn nogal stinkende bollen (sommige soorten worden zelf gebruikt om mollen en woelmuizen op afstand te houden).
    't Is duidelijk dat de lente niet veraf meer, met al dat bollengeweld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zag net dat er aan mijn bladeren van nog uit te komen bollen geknabbeld is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is ongelooflijk wat er - ondanks de kou en de sneeuw - de afgelopen week toch uit de grond gewerkt heeft. Inderdaad, nog vier nachtjes slapen en dan is het echt (ECHT!) lente...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelf plant ik geen tulpen meer - ik kreeg de indruk dat ik gewoon de woelmuizen aan het voederen was. Maar die fritillarias schijnen ze af te blijven, de rakkers.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.