16 maart 2013

de bijenverwennende vleesbes

Samen met de kerstrozen stelen de toverhazelaars nog steeds de show in onze tuin. Vooral de roodbloeiende Rubin en de oranje Aphrodite (foto) tonen vandaag waarom het echt wel de moeite is om een aantal bloeiopvolgende Hamamelissen aan te planten. Dit kleur- en geurfestijn duurt nu toch al verscheidene maanden, in feite een heel seizoen lang.

Er wordt soms gesteld dat toverhazelaars weinig natuurwaarde hebben maar de denkfout zit hem erin dat men vergeet dat de mens niet boven of naast de natuur staat maar er ook deel van uitmaakt, net als de andere dieren. Regelmatig zie ik hommels naar de bloemen vliegen maar zelf ben ik er helemaal niet van weg te slaan. Mensen worden er vrolijk van en ze leggen tientallen kilometers af om de zinneprikkelende geuren op te kunnen nemen. Men vermoedt zelfs dat mensen (Homo sapiens sapiens) onderling communiceren om soortgenoten de weg naar de toverhazelaars te tonen.

hamamelis
Hamamelis x intermedia 'Aphrodite' - onder voorbehoud want gekocht met twijfelachtig etiket

Om de bijen en hommels te plezieren heb ik nog een nieuwe plantje aangekocht, een Sarcococca. De Nederlandse naam is wat gemakkelijker om te onthouden, namelijk vleesbes. Volgens de imkers is dit een prima plant, zowel de nectarwaarde als de stuifmeelwaarde is 5, wat het maximum is. Hiermee staat de vleesbes op gelijke hoogte met de linde, de esdoorn, het wilgenroosje, de zonnebloem,... en zijn familiegenoot de buxus (palmboompje). - ontdek/raadpleeg deze lijst op Imkerpedia.

bijenplant vleesbes
De vleesbes is een winterbloeier. De bloemen geuren enorm. Het is ook met mijn neus dat ik het plantje ontdekte op de kwekerij; ik wandelde er voorbij en mijn aandacht werd er als het ware naar toe gezogen. Toen ik er ook nog bijen zag op zitten, wist ik  dat het een waardevolle plant was. Thuisgekomen bleek mijn vermoeden -volgens de boeken- te kloppen.

De vleesbes is winterhard maar er wordt aangeraden om hem toch beschut te zetten. Interessant is dat de plant, behalve groenblijvend, zelf uitlopers vormt waarmee het erg gemakkelijk is om nieuwe planten te kweken (en vrienden te plezieren). Als je plantje al wat volgroeid is, kan je wat takken binnen zetten. Je kamer zal, net als mijn auto, snel doordrongen zijn van het 'hemels aroma' van deze plant.

5 opmerkingen:

  1. Sorry, een stel aanhalingstekens vergeten.... Nu zou het er wel goed moeten staan...

    Hommels heb ik nog nooit gezien bij mijn hamamelissen, maar vooral op de H. virginiana zie ik soms wel een heleboel kleine vliegjes. Men is er lang van uitgegaan dat toverhazelaars windbestuivers waren (hoewel hun bloemen daarvoor toch net iets te opvallend zijn), maar van de H. virginia is men intussen behoorlijk zeker dat vooral vliegen een rol spelen in de bestuiving.)

    3/16/2013 04:02:00 PM

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De toverhazelaar duikt op in zowat alle lijstjes van imkers die nectar- en stuifmeelplanten oplijsten voor de bijen. Heb het zonet even afgecheckt in het Engelstalige taalgebied (witch hazel) en daar staat de toverhazelaar ook in dergelijke lijsten. Het gehalte nectar en stuifmeel is evenwel beperkt maar in de winter is het een van de weinige planten waar de bijen terechtkunnen, naast crocussen, winterakoniet, helleborus e.a..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog een hele mooie Hamamelis, o pde foto. Die vleesbes komt hier ook nog in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In onze tuin floreert de Sarcococca ruscifolia, en dat al enkele jaren. Ik heb de indruk dat de plant prima winterhard is. Hij staat op een schaduwrijk plaatsje, weliswaar enigszins uit de (hier vaak gure vries)wind.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Somebody essentially help to make critically articles I might state.
    That is the first time I frequented your web page and so
    far? I amazed with the research you made to create
    this actual put up incredible. Fantastic process!



    Stop by my website cellulite treatment cream

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.