22 juli 2012

Orton-effect op bloemen

trio zonnehoeden met Orton-effect
(op de foto klikken voor het upload-formaat)

Wie zich wat verdiept in de digitale fotografie heeft allicht ontdekt dat de moderne beeldverwerkingssoftware de mogelijkheid biedt om aan je foto's een aantal effecten toe te kennen. Sommigen daarvan liggen nogal voor de hand: van een kleurenfoto een zwart-witte of een sepia maken, je foto satureren of vervagen, een aquarel of pentekening maken, het beeld scherper maken, de kleuren omkeren of warmer maken enzovoort.

Zelf probeer ik mijn foto's minimaal te bewerken omdat het me verplicht te leren werken met mijn fototoestel. Wat ik wel vaak doe, is de foto optimaliseren wat schaduw en licht betreft. Meestal komt het erop neer dat ik de foto iets donkerder maak. Op mijn betere foto's plaats ik tegenwoordig ook mijn 'handtekening'.  

De meest recente software biedt tegenwoordig effecten waarvoor je vroeger een aantal of heel wat stappen nodig had of waarvoor je zelf creatief uit de hoek moest komen, lees je plan trekken.

Sommigen daarvan vind ik best interessant omdat ze goede imitaties geven van het werk van bekende fotografen of icoon-fototoestellen. 'Polaroid' bijvoorbeeld kadreert je foto zodanig alsof hij uit een Polaroid-toestel geschoven komt. 'Lomo' maakt van je digitale foto een Russische variant met een flinke anarchistische toets. Gelijkaardig is 'Holga' dat verwijst naar de goedkope en onbetrouwbare toestellen uit Hong-Kong. Mits spaarzaam toepassen kan ik ook wel genieten van het Orton-effect, gebaseerd op de techniek van Michael Orton. Zowel Adobe Photoshop Elements 10 als Picasa 3 bieden dit Orton-effect aan.

Ook een digitale passe-partout of kader gebruik ik meer en meer. Ik vind dat de foto's mét kader tonen dat je tevreden bent met je eindresultaat. Net zoals bij je analoge foto's sommigen aan de muur komen te hangen en de rest  in een doos verdwijnt

gele zonnehoed na 3 bewerkingen in Photoshop Elements

Om te bloggen tenslotte reduceer ik mijn foto's tot een bestand van 100 Kb tot 500 Kb wat neerkomt op een formaat van 800 op 600 pixels. Dit geeft voldoende kwaliteit op het scherm en het belet dat anderen veel kunnen uitrichten als ze je foto's stelen. Omwille van het gebruiksgemak en de prima recente update gebruik ik dezer dagen meestal Picasa 3 uit de Google-stal. De mogelijkheden zijn fantastisch en het is volledig gratis.

(Als ik de koning in de zetel van zijn buitenechtelijke dochter Delphine wil laten zitten, doe ik wel nog beroep op Photoshop. Mijn diplomaatje Desktop Publishing van de avondschool komt hier van pas.)



2 opmerkingen:

  1. Ik beschik niet (meer) over mijn eens zo vertrouwde fotobewerkingsprogramma's. De crash van wijlen mijn pc zit daar voor alles tussen. Zoals de foto's thans uit mijn camera rollen, zo zwier ik ze op het scherm. Ik moet me dringend eens wat nieuwe software eigen maken.

    Tegenover een kader rond een foto sta ik weigerachtig. Het leidt teveel de aandacht van de foto af. Enfin, dat is vaneigens een geheel persoonlijke mening.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt met de gratis Picasa meer dan je zou denken, zoals je al zegt.
    Meestal combineer ikzelf toch Paint Shop Pro met Photoshop Elements 8.0
    En dan in principe zo weinig mogelijk bewerken.
    Het gratis Gimp, wat zich meten kan met het dure Photoshop, schijnt uitstekend te zijn; maar ik kan er niet aan wennen.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.