5 juli 2012

groot dikkopje

(op de foto klikken om in upload-formaat te bekijken)

Urenlang fladderde een hyperactieve groene libel rond en over onze vijver. Zo snel en zenuwachtig dat het onmogelijk was om het prachtige beest op foto vast te leggen. Zelfs een sluitende determinatie zat er niet in. Dat was balen want het leek me een specialletje te zijn. Het overkomt me wel vaker dat beestjes het me niet gunnen om er een foto van te maken. De medewerking is soms ver te zoeken, de ondankbare schepsels. Maar ook het tegenovergestelde komt voor. 

In de late namiddag landde een groot dikkopje in éen van onze wilde rozen. Alhoewel het beestje op zijn hoede was, liet ze me toe om met mijn uitgeschoven lens tot zo'n 10 centimeter van haar lijf te naderen. Na 3 foto's en een ongelukkige armbeweging had ze er genoeg van en vloog ze weg. Haar coöperatieve ingesteldheid was evenwel oké. Braaf beestje.

Het groot dikkopje houdt van bramennectar en dat is in overvloed aanwezig in onze tuin. Met de grote ogen en zijn oranje-rossige vleugels is het dikkopje gemakkelijk te herkennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.