24 juli 2012

de crocosmia


de Crocosmia (vroeger Montbretia) in bloei

Gefotografeerd bij valavond terwijl de zakkende zon haar zacht licht wierp op de bloemen. Zelf lag ik op mijn rug onder de bloemen tot ik al schuifelend een geschikt silhouet voor de achtergrond vond. Een tweede bloem herhaalt in de achtergrond de oranje 'stervorm'.  Het zwaardvormig blad wou ik mee op de foto hebben. Een heel geklungel en van de drie foto's die ik nam was deze de meest geslaagde. Bij hevig zonlicht (zoals op deze dagen) bereik ik de beste resultaten tussen 9 en 10 uur 's morgens of bij valavond. 

De Crocosmia's in onze tuin komen uit de tuin van mijn schoonvader zaliger. Zo'n 20 jaar geleden heb ik daar enkele plantjes uitgestoken en bij ons gezet. Zij doen het nog steeds prima en breiden zich langzaamaan uit. Ze hebben het naar hun zin als de grond goed vochtig is. Ze bloeien daarom niet ieder jaar even mooi maar dit jaar ziet het er veelbelovend uit. Welke Crocosmia het precies is, moet ik schuldig blijven. Eigenlijk doet het er ook niet toe.

2 opmerkingen:

  1. Prominent aanwezig met rood-oranje kleur en heel vrolijk. De foto is mooi geworden, zelfs de knopjes zijn in beeld.
    Ik ben zo dom geweest vorig najaar mijn crocosmia's in grote potten te zetten; dat zou zo leuk staan het jaar erna.
    Alle bolletjes bevroren deze winter...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je nu ook nog een bericht plaatst over Agapanthussen, waan ik me weer ik Madeira - waar we net op vakantie waren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.