24 september 2006

vlinderpracht


copyright: muggenbeet

Tijdens de onderbreking van het WK in Salzburg even de tuin in gewandeld. Tot mijn grote verbazing fladderde er een tiental vlinders rond de herfstastertjes. Het mild zonnetje bracht de dagpauwogen en de gehakkelde aurelia's op het lumineuze idee om Muggenbeet op te vrolijken.

Vliegensvlug mijn kodakje bovengehaald en een twintigtal foto's geschoten. De vlinders leken wel verslaafd aan de nectar want ik kon ze tot op enkele centimeters afstand benaderen. A lucky day. Op de foto één van de gehakkelde aurelia's. De diepe insnijdingen bij de vleugels verklaren waarom deze aurelia gehakkeld genoemd wordt.

dagpauwoog op FlickR

2 opmerkingen:

  1. Wat een ongelukkige naam voor zo'n mooi schepseltje. Aurelia, dat gaat nog, maar gehakkeld nog aan toe. Ik stel de baaivleugelige Aurelia voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeeee, mijn reflexen zijn niet meer wat ze geweest zijn. Vroeger zou ik zonder aarzelen op de naam van het beestje gekomen zijn (in mijne jongen tijd heb ik rolletjes volgeschoten met veelal wazige vlinderfoto's, tot wanhoop van mijn vader), maar nu wou het niet komen. Het is dan ook al jaren geleden dat ik nog een gehakkelde aurelia gezien heb...

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.