3 september 2006

Britney ontwormen

Met zessen op één pc, dat is om problemen vragen. Wat volgt, is een verhaal van muggenbeet aka kabouter Klus in het PC-bos.

De voorbije dagen sloop de computer als een slak. Nieuwe internetpagina's opladen duurde een eeuwigheid. Zelfs een oersimpele operatie zoals mijn mailbox ledigen, gebeurde op filesnelheid. Als leek in het vak is er wel veel ergernis maar weinig technische bagage om die etter uit je kast te zwieren.

Ad-aware laten draaien: behalve wat cookies, niks gevonden. De online-scanning van Panda: niks bijzonders gevonden. Wat logisch nagedacht en via zoeken: *.exe alle programma's opgevraagd. Wat daar tevoorschijn kwam, tartte iedere verbeelding. Het gesputter van de PC was meteen verklaard, een hele zwerm ongevraagde exe.bestanden had zich op mijn harde schijf genesteld. De freescan van McAfee de hele handel laten doorlichten en de dader werd met zijn pietje gepakt: een worm! De W32.Netsky@mm-worm. Hoogstwaarschijnlijk binnengeslopen via een aanlokkelijke bijlage van een e-mail.

De opgesnorde info over die worm verklaarde meteen ook waarom heel wat bestanden die ik al meermaals de prullenbak had ingekieperd, telkens weer onuitroeibaar terugkwamen. Als windows wordt opgestart, worden de bestanden automatisch terug in enkele schimmige mappen op je harde schijf gezwierd. Ogenschijnlijk zijn het onschuldige JPG/MP3/doc-bestanden: cracknummers, adobedownloads, een sexfoto van Spears, cumshot, Eminem blow job, Harry Potter book,... maar ik weet ondertussen beter.

Maar het mooie van internet is dat er niet alleen achter iedere hoek een virus, een trojaans paard of een worm schuilt maar dat ook de remedies aangeboden worden. De removal tool van Symantec klaarde de klus. Volgens het rapport werden er 515 bestanden vernietigd:

"W32.Netsky has been successfully removed from your computer!
The total number of the scanned files: 119599

The number of deleted files: 515
The number of viral processes terminated: 1
The number of registry entries fixed: 1"

Onze huispc draait weer als tevoren. Oef. Maar meer dan ooit geldt de huisregel: mails van onbekenden worden stante pede vernietigd. Met de gasbrander erop! Echte pc-ratten lachen zich nu een breuk (storm in een glas water etcetera) maar voor een simpele, arme, selfeducated papa met vier kinderen, drie katten, een opel, een boekentas en een wormgevoelige vrouw was dit toch een hele onderneming. Rest me nu, het leven zonder Britney.

3 opmerkingen:

  1. Rest je enkel nog de spellingscontrole opnieuw te installeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond er één, zijn er meer? Mijn spellingscontrole staat nooit op, zodus kwakt er al eens een foutje op het scherm. Hangt ook veel af van het uur waarop ik actief ben. Maar met Maxentia in de buurt komt uiteindelijk alles wel goed.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. who cares about spelling?
    soit die removal tool van symantec kend ik nog niet, ik draai hitman pro (doet een beroep op verschillende programma's) en verder ewido
    als ik met rare dingen op mijn cp zit...
    en ik zweer soms komt dat binnen gewoon dor op een ogenschijlijk niet verdachte site te surfen!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.