22 augustus 2014

nieuwe combinaties


In de vernieuwde voortuin heb ik geprobeerd om ook voor het najaar enkele interessante combinaties aan te planten. Tegelijk wil ik de bijen en vlinders in de watten leggen. Gisteren heb ik nog een laatste hoek aangepakt waarbij klimop en enkele zaailingen van Spiraea japonica verwijderd werden. In de vrijgekomen ruimte, zo'n 2 m², heb ik nieuwe combinaties uitgeprobeerd:

Bovenste foto: Echinacea purpurea (voorgrond rechts) tussen loodkruid, met een mooi blauw bloempje en een oranje-rode herfstverkleuring, en de heel donkere Sedum 'José Aubergine'.

Middenste foto: Centraal in de groep van bovenvermelde planten heb ik een Perovskia atriplicifolia 'Lacey Blue' geplaatst. De talrijke blauwe tot lichtpaarse bloempjes van deze "reuzenlavendel" (of "Russische salie") passen perfect bij de rode zonnehoeden. Deze Perovskia is ook een goede bijen- en hommellokker.


Deze nieuwe plantengroep wordt links en rechts vergezeld door witte en donkerpaarse vlinderstruiken (Black Knight). In de vernieuwde zijtuin (overwegend halfschaduw) verloopt het intussen zoals gewenst:

Geranium 'Rozanne' aangewend als weefplant




2 opmerkingen:

  1. Ik zie hier weer veel mooie planten passeren. Laten we hopen dat de zonnehoed het nu wél goed doet...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @fruitberg: ik heb ze nog een keer geprobeerd, volgens de aanwijzingen die ik op het internet vond. Ga er voor de eerste maal wat zeewierkalk bij doen. Hoop echt dat ze aanslaan en doorleven.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.