26 augustus 2006

ramp of bolwassing?

Er viel maar liefst 100 liter per vierkante meter in amper 6 uur tijd. Premier Verhofstadt, die in zijn botten de Oostakkerse drenkelingen een blitzbezoek kwam brengen, beloofde de wateroverlast zo snel mogelijk als een "ramp" te laten erkennen. 2500 oproepen kreeg de 100-centrale te verwerken. De brandweer, de redder in nood bij vuur én water, rukte 700 keer uit.

Overvloedige regen door de ministerraad opgewaardeerd tot een ramp. Zonder water, geen leven maar regenen mag het blijkbaar alleen op mensenmaat en dan nog liefst op een dag en een uur wanneer het past. Denken we nu echt dat de wolken aan onze van-de-pot-gerukte wensen kunnen voldoen? Dat de waterkringlopen rekening houden met onze kroppen salade en de diepvriezers in de kelder? Dat er voor de hemelsluizen op de Wetstraat 10 een bedieningsknop kan geïnstalleerd worden?

Wat écht het predikaat ramp verdient, zijn de gedempte beken en grachten, de bouwvergunningen in broek- en overstromingsgebieden, onze pleinen van beton en asfalt, de heetgestookte aarde waardoor eeuwenoude gletsjers wegsmelten en bergtoppen met folie worden aangekleed, de illusie dat water gecontroleerd en geleid kan worden in buisjes en leidingen, kortom: onze zielige hoogmoed als zouden we heer en meester zijn over deze oceaanblauwe planeet. Of erger nog, het summum van de evolutie of de schepping.

Soms verdienen we een grondige bolwassing. Hopelijk zien de gelaarsde gouverneur en premier in al dat water niet alleen de stront en de verloren gezwommen goudvissen maar ook de weerspiegeling van het falend beleid. Een beleid dat veel te weinig durft in te gaan tegen de egoïstische stroming van het zichzelfnekkende anti-ecologisme. De stroming van mensen die zichzelf altijd als slachtoffer zien, nooit als mededader. Aan wie steeds moet gegeven worden maar nooit iets gevraagd.

Zou de premier, uren later Live op de tribunes van de Memorial Van Damme, nog aan Oostakker hebben gedacht? Zag hij naast de koersen van de atleten ook nog zijn eigen koerswijziging? En de van-Kim-dromende prins, zou die soms ook gummilaarzen aantrekken of staat zijn kasteel hoog genoeg?

8 opmerkingen:

  1. Het overkomt me zelden, maar dit is een stukje dat ik volkomen onderschrijf en waar ik zelfs geen woord aan toe te voegen heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bestaat dit dan, mensen die het met mij eens zijn? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad... En het is om depressief van te worden, want je weet zo al dat je een roepende in de woestijn bent, dat er niets zal veranderen, of dat het in elk geval heel lang zal duren eer onze fouten uit het verleden rechtgezet zullen zijn en onze schuld aan de planeet afbetaald...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik haat muggenbeten...ik heb er een op miujjn vinger die al dagen jeukt, precies een mug uit de tropen...
    maar deze muggenbetenblog lijkt me daarentegen niet zo hinderlijk ;-)

    on topic: en dien denys was er ook rap bij zich weer populair proberen te maken...
    dien beseft nog altijd niet dat een gouverneur nieten te zeggen heeft...
    en gewoon een uitvoerend mandaat is als commissaris van de regering
    :p

    o ja west-vlaanderen bleef tot op vandaag al twee dagen droog...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sorry muggenbeet,

    Maar ik moet het weeral oneens met je zijn! Wat je aankaart zijn misstanden uit het verleden! Op dit moment zijn instellingen als AMINAL (voor het beheer van de waterlopen) en Aquafin (riolering en waterzuivering) al vele jaren aan het werken om deze toestanden op te lossen, daar wordt écht vreselijk hard aan gewerkt. Is dan zomaar alles van de ene op de andere dag opgelost? Nee, maar we zijn wel op goeie weg! Voor concretere info verwijs ik je naar de desbetreffende websites!
    Wel is het schrijnend dat de lokale politici vaak op eigen houtje dit beleid dwarsbomen (vriendjespolitiek), denk maar aan de burgemeester die er persoonlijk voor zorgt dat de bouwaanvraag voor zijn vriend in orde komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zelden reageer ik op een blogartikel maar dit is echt wel prachtig geschreven en de nagel op de kop. Waarom ben jij niet in de politiek gebleven :-)

    Mvg,

    Joris Billen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. kareltje, ik ben op de hoogte van het decreet integraal waterbeheer en ik er ben er zeker van dat het ooit wel goed komt. De watertoets bij bouwvergunningen wijst er op dat het de goeie kant uitgaat.

    groetjes, M.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. joris,

    4 kinderen geeft andere prioriteiten. Daarenboven vind ik dat ik (en mijn vrouw ook) al meer dan genoeg van ons leven aan onze gemeente en het goede doel gegeven hebben. Afbouw vind ik dan ook normaal.Als we daarbij bekijken wie in de gemeenteraad geraakt, denk ik te kunnen stellen dat we niet het juiste profiel en kenmerken hebben: idealisme, progressiviteit, milieu-aandacht, etc. zijn niet meteen zaken die in Tessenderlo beloond worden. Maar ik volg het nog op de voet en wie weet komt de goesting ooit terug.

    groeten, M.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.