14 augustus 2006

Baume-les-Messieurs

Gisteravond na 800 km autorijden terug thuis aangekomen. De ganse dag gebold met de ruitenwissers op. Ik werd er zowat tureluurs van. Vandaag, the day after, de gebruikelijke klusjes: de vuile was sorteren, de auto uitmesten, de door alpenregen kletsnatte tent laten opdrogen, de stapel kranten doornemen (Tia en Kim, mooi toch?), een tweede hete douche genomen en de geheugenkaart van de kodak opgeladen op de PC.

485 foto's was de oogst... de Jura en de Alpen waren dan ook fotogeniek. Ik ga jullie niet te veel lastig vallen met onze belevenissen. Maar hier en daar is er wel iets gebeurd of heb ik wel iets gezien wat ik graag met u deel. De komende dagen kan je dus hierover wat geleuter op mijn blog vinden.

Baume-les-Messieurs bijt de spits af. Deze bijzondere plek draagt de kwalificatie 'mooiste dorpje van Frankrijk' (... zoals x-aantal anderen?). Deze eretitel verdient het dorpje omdat het geheimzinnig verscholen ligt in het hart van een doodlopend dal met indrukwekkende verticale wanden (reculées) van 200 meter hoog. Naast de keizerlijke abdij, die gesticht werd in de 6de eeuw en waarin een driedelig Antwerps retabel de show steelt, is het vooral de sprookjesachtige tufstenen waterval die de talrijke bezoekers bekoort. Ook de enkele drankgelegenheden zijn blij met deze natuurlijke schoonheid want het doet de kas goed vullen.

Volgens de toeristische gids van de Jura "mag u Baume-les-Messieurs niet missen". Misschien té superlatief uitgedrukt maar erg mooi is dit dorpje zeker. De waterval, die plaatselijk de 'paardenstaart' wordt genoemd, is zo sierlijk dat alle toeristen hun digitaaltjes bovenhalen. Maar geloof me, hét plaatje evenaart zelden hetgeen je werkelijk ervaart. Hieronder één van mijn pogingen: de paardenstaart met het silhouet van een onbekende fotograaf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.