2 augustus 2006

de zespersoonstent

Een van deze dagen vertrekken we met onze zespersoonstent op vakantie. De vier kinderen puberen nog niet echt en gaan dus nog mee. De reis in detail voorbereiden doen we nooit. We pinnen ons nooit vast op een strak schema, dat is alleen maar goed voor stress en gejaagdheid. Beiden kan ik op vakantie missen als de pest. Meestal schikken we ons naar de verleidingen van het moment.

We overnachten bij voorkeur op rustige campings temidden de natuur. Disco's of een teveel aan opdringerige 'animatie' heeft op ons hetzelfde effect als een anaconda in de slaapzak. Wegwezen! Voor de ouders is ook de goedkeuring van de sanitaire blok een verplichte voorwaarde - de tijd dat we volgekakte Franse wc's aanvaardden is voorbij -, de vier snaken vinden een zwembad dan weer doorslaggevender. Wie zijn wij om hun wensen te negeren?

Wat wél vaststaat, is dat het ook dit jaar Frankrijk zal worden, misschien ook een flardje Suisse. De neus van de auto zal gericht zijn op de Jura, de Alpen en dan via de Ardèche al zwalpend tussen de Gorges du Tarn richting Albi . Waar het wauw-gevoel in ons opkomt, stappen we uit. "Weeral?", ik hoor de kinderen het al zeggen.

Slechts drie plaatsen wil ik kost wat kost bezoeken:
  1. Le Palais Ideal du facteur Cheval in Hauterives,
  2. Alpe d'Huez en
  3. De brug van Millau.

Voor de rest zijn we zo vrij als een vogeltje en hoop ik er veel deugd en ontspanning aan te beleven. Bloggen is er niet bij, zo'n freak ben ik nu ook weeral niet. Wie beeldt zich trouwens in dat er iemand is die op zijn/haar blog zit te wachten?

Het zal dus effekens stil zijn hier - heel stil - heeeel stil ... Hoor ik daar aan de andere kant een joepiejoepiejee?

9 opmerkingen:

  1. Heel veel plezier!!

    Ik denk vaak met weemoed terug aan de kampeertochten die ik met mijn ouders en onze bouvier maakte in Centraal Spanje.
    Bijna altijd in het wild, naast een klein riviertje en met de toestemming van de vriendelijke Spanjaarden (Spaans spreken was wel degelijk een enorm voordeel).

    Ben benieuwd naar je indrukken van de brug van Milau

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Cramps wenst je uiteraard een uitermate prettige vakantie toe. Dat Palais Idéal in Hauterives moet je zeker doen, één van de mooiste dinges die ik ooit heb gezien. Een mensenwonder. (Ga ook eens naar het kerkhof, daar staat nog een vreemd bouwsel van die fantastische facteur).
    De Tarn is dan is dan weer een natuurwonder: in Le Rozier (bij Millau) vertrekken schitterende wandelingen langs de corniches van de Tarn en de Jonte, een aanrader.
    Zeg Muggenbeet, mocht je in Albi belanden en heb je wat appreciatie voor de schilderkunst van Toulouse-Lautrec dan is het plaatselijke museum daar (werken, maar open) een uitgelezen kans om enkele meesterwerken van deze geniale dwerg te bewonderen. Mocht je er binnenspringen dan mag je mij altijd een museumcataloog over de tentoongestelde juweeltjes van die kleine grote kunstenaar meebrengen. Kostprijs en moeite worden natuurlijk achteraf ruim vergoed.
    Bon voyage en toch een beetje opletten, die Fransen zitten niet verlegen om een kopstootje meer of minder, die coup de boule komt je zeker de strot uit, maar de voor de rest geen woord kwaad over la douce France. Amusez-vous!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wel, wachten misschien niet, maar ik kom toch alle dagen kijken. Ik zal de planten water geven voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hugo Cramps, of we ook echt in Albi gaan geraken is niet zeker omdat we er vorig jaar al geweest zijn. Ook het museum deden we reeds aan. Wellicht gaan we iets vroeger al 'naar boven werken' richting Limoges. Mijn vrouw zou in de buurt ervan graag Oradour sur Glane bezoeken, de plek waar de SS bijna alle inwoners levend verbrand heeft en waar er nog een vrij intacte dorpsruine te vinden is. Moest het wel zo zijn, denk ik aan de cataloog.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dan ga je veel blogstof hebben naderhand. Neem een schriftje mee! Goede reis...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alcyon, met een geheugenkaartje van 1 GB doe je naar 't schijnt al iets. Ik gooi zeker wat foto's op flickR.

    Goya, tja die brug... ik blijf de wereld voor een stuk bekijken vanuit mijn bouwvakkersverleden: hoe hebben ze dit nu weer geflikt? Snap je?

    Maxentia, fijn om jou als 'vaste' bezoekster erbij gekregen te hebben. Je weet dat het wederzijds is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Très gentil, Muggenbeet.

    Toch even aanstippen dat ik me wat zorgen maak omtrent jouw trip naar Alpe d’Huez. Mannen die dat colletje willen temmen bezondigen zich graag aan een flinke extra scheut testosteron. Lees ik nu net vandaag dat dit goedje ook nog een andere appetijt weet te stimuleren. Als daar maar geen ongelukken van komen in huize Muggenbeet…

    Tout court, ik hoor het je al zeggen: “Je ne regrette rien”! Maar of de repliek van la femme iets wordt in de trend van “Merci chéri” is nog maar zeer de vraag.

    Et maintenant, allons-y!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prettige vakantie, Muggenbeet!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Neat blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
    A design like yours with a few simple adjustements
    would really make my blog shine. Please let me know where you got your theme.
    Appreciate it

    Here is my weblog :: link

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.