8 juli 2012

't moet kunnen bellen

Op 15 juli 2008 schreef ik reeds dat de iPhone helemaal voorbijgestreefd was. Het toen op de markt gebrachte toestel van Ananas n.v. bevatte immers een scheerapparaat, een luchtcompressor, een waterleiding, 220 volt om al je huishoudapparaten van stroom te voorzien en de mogelijkheid om vers ananassap te schenken. Alleen.... je kon met het toestel niet langer telefoneren.

De ingenieur die ik aan het woord liet verklaarde het zo: "Uit onderzoek blijkt dat er nog nauwelijks getelefoneerd wordt met een telefoontoestel. Het was dan ook redelijk zinloos om deze mogelijkheid nog aan te bieden. Iets wat niet gebruikt wordt, moet ook niet voorzien worden". In de folder van de firma stond het zo: "de tijd dat een telefoon diende om te telefoneren is definitief voorbij, net zoals een horloge niet meer dient om het uur te kennen. Een mobieltje staat voor status, het is dé manier om je te onderscheiden van de rest.  ... Het hebben en laten zien is veel belangrijker dan het te gebruiken."

links de mijne (een afdankertje van de kinderen), rechts de nieuwe

Met dit imaginair futuristisch toestel wilde ik even aankaarten hoe de technologische evolutie een eigen leven gaat leiden en erin lukt om bij de consumenten nieuwe behoeften te creëren die ze op hun beurt vervolgens ook ingelost willen zien. Achterblijven op de rest is nefast voor het imago en om dat te voorkomen mag er geld tegenaan gegooid worden: een duur toestel met er een abonnement bovenop en dat allemaal om via trendy apps te laten weten in welk kapsalon men aangekomen is, foto's van bedenkelijke kwaliteit te versturen, digitale kranten te lezen, Angry Birds te spelen of met één knopje te kunnen twitteren dat het regent in Kuttekoven. Een speeltuin voor grote mensen zeg maar. 

Na enkele maanden moet de oorspronkelijke opwinding evenwel plaats ruimen voor neerslachtigheid en het gevoel dat je met een achterhaald toestel opgescheept zit: heeft het merk van je keuze toch wel een verbeterde versie op de markt gebracht zeker! Dat extra usb-poortje en dat tikkeltje scherper beeld houden mensen uit hun slaap. Toch maar proberen om het vorige 'achterhaald' toestel te verlappen op Kapaza of 2dehands.be en ook het allernieuwste apparaat in huis te halen. Iemand moest maar eens in de gaten krijgen dat er gescrolld wordt op iets wat geen 'hebbeding' meer is. En dan zwijgen we nog over dat geklooi met software en besturingsprogramma. 

basic is the best

Zelf probeer ik me te focussen op de essentie. Een telefoon moet telefoneren. Toeters en bellen maken het nodeloos complex. Wat nodig is, zijn een goede verbinding en een groot toetsenbord. Zoals ik verwachtte, is dé nieuwe trend van vandaag .... de terugkeer naar deze essentie. Alle winkels, ook de online-shops, zetten de basic-toestellen terug prominent in de etalage en een aantal nieuwe merken focust zich volledig op klanten met het inzicht dat een smartphone misschien toch niet zo'n verstandige keuze is.

Het zal je dan ook niet verbazen dat ik al jaren met een afdankertje van de kinderen rondloop. Iedereen kan me opbellen en ik kan iedereen opbellen of zelfs een berichtje sturen. Alleen doe ik dit als het nodig is: ik schat zo'n 3 telefoontjes per week en 5 berichten per maand. Zoiets. De voorbije week kocht ook mijn wederhelft een splinternieuw toestel. Ze kwam thuis met een mooi rood toestelletje van 25 euro en het leek als twee druppels water op mijn afdankertje. 

We kunnen er wel niet de krant op lezen of Foursquaren maar we hebben wel een krant van echt papier in huis en realiseren ons dat er geen opdonder oprecht geïnteresseerd is wanneer we restaurant 'Bij Janmijnkloten' betreden en al helemaal niet als één van beiden Mayor van  het Slovenski Etnografski museum in Ljubiljana geworden is. Maar uiteraard....mij kennende.... is iedereen vrij van te doen wat hij of zij wil. Carpe diem. iPhono ergo sum.

6 opmerkingen:

  1. Ge zijt duidelijk niet mee :D
    Een GSM moet vooral kunnen SMS-en heb ik de indruk. Zelf gebruik ik mijn GSM enorm frequent, zowel als telefoon, GSM als e-mail. Maar ik heb enkele weken geleden wel ondervonden dat mijn 'reserve-GSM' die ik moest gebruiken tijdens een garantieclaim wél meerdere dagen autonomie had...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vreemd dat je enkel de iPhone viseert terwijl het eerst vooral Blackberry was die een gsm van veel toeters en bellen voorzag, gevolgd door de gekende grote gsm-merken van toen. Apple heeft enkel de technologie wat vernieuwd en er iets van gemaakt dat goed werkt. Niet dat ik een Iphone adept ben: ik heb ook een heel 'simpele' gsm. Het is een goeie zaak dat men tegenwoordig weel gsm's verkoopt die enkel dienen om te bellen en te sms'en. Toen ik een jaar geleden een nieuwe gsm moest kopen, was het aanbod van die aard dat zelfs de goedkope modellen voorzien waren van ingebouwde camera en radio. Twee functies die een gsm echt niet nodig heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik viseer geen enkel merk of toestel Stefaan. Het fascineert me alleen dat nieuwe technologieën ook nieuwe behoeften creëren, zelfs in die mate dat de oorspronkelijke bedoeling/functie van een toestel op termijn nog een randgebeuren geworden is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat objectje rechts lijkt als twee druppels water op dat van mijn echtgenote (en de aangegeven prijs eveneens). Ik heb me gewaagd aan een smartphone omdat ik het lezen van mijn emails en het gebruiken van gps met googlemaps interessant vind. En dat spaart me een tomtommeke uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mij is nu nog niet duidelijk wie van jullie twee nu eigenlijk Mayor van het Slovenski Etnografski museum in Ljubiljana geworden is.
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het was tot voor kort inderdaad onbegonnen werk een gsm te vinden alleen om mee te telefoneren en hooguit een sms'ke te versturen. en als Manlief dan alles behalve een techneut is en voor elk 3de knopke in paniek schiet en mij ter hulp roept... Zelf heb ik voor permenentiedoeleinden een gm van 't werk, ook van het basic type. en privé een smartphone, omdat mijn vechtgenoot dacht mij daar een plezier mee te doen. Kreeg ik een week of 2 geleden een oproep (x4!) van het caal center van mijn provider. Of ik geïnteresseerd was om mijn abonnement uit te breiden tot internettoestanden. Op mijn "nee, dank u" volgde een niet te stuiten opsomming van al wat ik miste zonder internet op mijn mobieltje. Ik kon bv de weg niet zoeken als ik verloren reed (ik heb een gps), ik kon niet googlen als ik informatie nodig had (het interesseert me geen reet wie er watdanook van eenderwelkmuseum geworden is sinds ik mijn boterhammen opgegeten heb), ik kon... Ik heb haar nog efkes laten doorzagen met de gsm op tafel. Toen het geluid stokte heb ik van de stilte gebruik gemaakt om te antwoorden dat ik ooit zelfs zonder gsm de gezegende leeftijd van 46 jaar bereikt had. Het bleef stil...

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.