24 augustus 2006

le Palais Ideal


Er ontsnapte geen detail van het bizarre kunstwerk aan mijn aandacht

Tijdens onze vakantie naar de Jura en de Alpen brachten we ook een bezoek aan het 'ideale paleis' van facteur Cheval (1836-1924) in Hauterives. Het bouwwerk viel iets kleiner uit dan ik persoonlijk verwachtte maar voor de rest voldeed het compleet aan mijn verwachtingen. Hoedje af voor de facteur die in zijn ééntje dit voor mekaar kreeg.

Het verhaal van facteur Cheval begint als volgt (1879): "mijn voet stootte tegen een steen en ik viel bijna. Ik wilde weten wat het was. Het was een struikelblok met een vorm die zo vreemd was dat ik hem in mijn zak heb gedaan om het rustig te kunnen bewonderen. De volgende dag kwam ik op dezelfde plaats en heb er nog mooiere gevonden. Ik zei tegen mezelf: als de natuur wil beeldhouwen, zal ik het metselwerk en de architectuur verzorgen." En de uitvoering van de droom kon beginnen.

Tijdens zijn dagelijkse 32 km lange postrondes verzamelde Cheval stenen, stapelde ze opeen en s'avonds ging hij ze met zijn kruiwagen ophalen. Zo bouwde hij vanaf 1879 gedurende 33 jaar aan zijn paleis.

In 1969 wordt het Palias Idéal tot nationaal monument verheven door André Malraux die het als enige architectonische voorbeeld van naïeve kunst beschouwt. Van 1983 tot 1993 wordt Chevals creatie gerestaureerd net als de omliggende tuin. Een jaar later wordt het monument aangekocht door de gemeente. Ieder jaar komen duizenden bezoekers naar Hauterives om het kunstwerk te bewonderen. Ook Hundertwasser sprak tijdens zijn leven vol bewondering over Le Palais Idéal.

2 opmerkingen:

  1. Helemaal mijn ding, dit moet ik ooit "in het echt" zien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het bezoek is prima te combineren met Vienne of Lyon, beiden steden aan de Rhone en met een rijke Romeinse erfenis.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.